Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Jeg er fascineret af ideen om et liv i en virtuel verden i et metavers, hvor vi mødes med gode venner, hvor vi holder forretningsmøder med deltagere fra hele verden, hvor vi samles til fælles undervisning eller noget helt fjerde.
Endda forestiller jeg mig, at det at være til stede i en virtuel verden måske bliver lige så vigtig for os som at være det i den fysiske.
Nogle mennesker vil måske kalde det urealistisk. Andre vil kalde det ønsketænkning.
Men med mere end 25 års erfaring fra tech-industrien, har jeg set igen og igen, hvordan nye teknologier på meget kort tid vender op og ned på vores hverdag.
Selv har jeg tidligere slået på tromme for, at virksomheder skal acceptere ideen om at være til stede i metaverset, hvis de skal tiltrække fremtidens talenter. Og over en tredjedel af de unge mellem 18-29 år er i nogen grad eller i høj grad interesserede i at bruge tid i en virtuel verden i fremtiden (36 procent), viser en rapport fra Samsung.
Men udviklingen af virtuelle verdner kalder også på en snak om, hvordan vi skal agere og inkludere hinanden i den.
Vi skal lære af sociale medier
På få år opstod og rullede nye sociale medier ind over hele verdens befolkning og gjorde det muligt for os at være sociale med hinanden på distancen.
Nu har langt de fleste af os flere profiler på sociale medier. Det har givet nye muligheder for vores måde at være sammen på, men der er også en bagside af medaljen.
Brugen af sociale medier påvirker både unges trivsel og deres sociale liv på godt og ondt, ifølge Vive. En undersøgelse fra sidste år om unges digitale mediebrug viser, at et højt digitalt medieforbrug kan associeres med stress og mistrivsel.
Sociale medier spredte sig på mange måder så hurtigt, at snakken om trivsel og teknologiopdragelse først opstod på bagkant. Den fejl må vi ikke gentage.
I fremtiden kommer udviklingen og spredningen af ny teknologi til at gå endnu stærkere.
Og netop derfor har de virksomheder, der udvikler teknologierne, en del af ansvaret for at danne trygge rammer for alle de mennesker, som kommer til at bruge dem.
Det er vigtigt, at vi ikke skaber en kløft mellem dem, der opsøger ny teknologi, og dem, som er mindre forandringsparate.
Vi skal i videst muligt udfang arbejde for, at alle føler sig inkluderede og trygge ved at bevæge sig ind i metaverset, og det vil være en fejl at antage, at overgangen vil være ligetil for alle.
Derfor skal tech-branchen skal allerede nu indlede snakken om, hvordan man kan gentænke ideen om takt og tone til et digitalt format, så alle kender spillereglerne for at være fælles i virtuelle universer.
Emma Gad anno 2023?
Eksempelvis arbejder vi med nogle klare principper, når vi udvikler nye AI-løsninger. Det dækker blandt andet etisk og social ansvarlighed, høj sikkerhed, transparens og tilgængelighed.
Lignende overvejelser er nødvendige at have for de virksomheder, som udvikler softwaren til metaverser.
Hvordan kan vi f.eks. sikre, at den avatar, man møder i metaverset faktisk repræsenterer den person, som avataren udgiver sig for at være? Og hvad er god opførsel i metaverset egentlig?
Er man den samme person som i den fysiske verden eller en, to eller ti andre i metaverset? Hvilke regler og lovgivning gælder i metaverset, og kan en avatar blive stillet til ansvar ved lovbrud?
Jeg har ikke selv alle svarene klar, og det er ikke tech-industriens ansvar at finde svar på alle tvivlsspørgsmål alene. Men vi skal være initiativtagere til at starte samtalen.
Jeg var 15 år gammel, da jeg for første gang fik Emma Gad stukket i hånden på min allerførste arbejdsplads.
Meget er sket siden da. Men i en verden, hvor den fysiske og virtuelle virkelig smelter sammen, synes jeg, det er er oplagt at genfinde hendes ideer om takt og tone.
Derfor skal vi invitere hende med indenfor, så vi på bedste vis kan inddrage teknologien i vores liv, når bølgen først begynder at rulle.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.