Artikel top billede

(Foto: JumpStory)

Fem ting afgør succes i ethvert virtuelt univers - metaverse eller ej

Klumme: I min optik er der fem elementer, der skal være på plads for at få succes i enhver digital økonomi, og et virtuelt univers er ingen undtagelse; nemlig timing, teknologi, troværdighed, brugervenlighed og relevans.

Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.

Teknologi er blevet en forudsætning for alt, hvad organisationer og brands i dag kaster sig ud i, og der er som regel mange om buddet, når nye digitale løsninger skal sættes i søen og udrulles til brugerne.

Vi stod netop og kiggede ind i en digital verden med ubegrænsede muligheder, der gik under navnet metaverse.

Men nu er posen blevet rystet, og vi kan forvente noget helt andet end det, vi først havde forestillet os.

Vi kommer stadig til at gå en tid i møde med virtuelle universer, som vil være fyldt med innovative muligheder for virksomheder - men det vil ikke nødvendigvis hedde metaverse.

Selvom det bliver anderledes, end vi troede, er der stadig en masse faktorer, vi skal holde øje med for at kunne forberede os på de virtuelle universer.

De nye virtuelle rum bliver højst sandsynligt ikke afgrænset til ét digitalt sted, men flere, hvor det er muligt at interagere med kunderne på forskellige måder.

Vi ved, at 3D-teknologi bliver en del af drivkraften bag de nye virtuelle universer, men der er stadig en masse ubesvarede spørgsmål.

Først og fremmest: Hvordan vil vi sørge for at udnytte de nye muligheder, der opstår?

Det er virksomhedernes opgave at udforske potentialet og se, hvordan de bedst muligt forbereder sig på et nyt virtuelt univers.

I min optik er der fem elementer, der skal være på plads for at få succes i enhver digital økonomi, og et virtuelt univers er ingen undtagelse; nemlig timing, teknologi, troværdighed, brugervenlighed og relevans.

Timing

Second Life var 00’ernes svar på et metaverse og en virtuel verden, hvor alt fra Røde Kors og Toyota hoppede med på vognen.

Det blev dog aldrig den succes, det kunne have været, og det tror jeg, der er en grundlæggende årsag til: Timing.

Second Life brød frem på et tidspunkt i markedet, hvor teknologien først lige var begyndt at rulle, og timingen var derfor skæv.

Second Life var på sin vis forud for sin tid, og det fik resten af korthuset til at vælte.

Selvom der var erfaringer fra virtuelle verdener, var der ingen VR-briller i omløb som i dag.

Og der var ikke en modenhed blandt brands og forbrugere eller et behov for at benytte deres platform, der betød, at så snart hypen gik over, forsvandt de fleste brands igen hurtigt.

Det bliver derfor også interessant at se, om Second Life kan få genoprejsning, nu hvor det online univers 20 år senere er udkommet på mobile enheder.

Måske rammer Second Life bedre med timingen i dag, når Meta har rettet fokus på online universer.

Teknologi

Med den rette teknologi opstår der et hav af muligheder, der - hvis ellers timing, relevans og brugervenlighed også er til stede - gør det muligt at få brugerne til at strømme til og blive der.

De virtuelle universer anno 2023 har teknologien bag sig. Online fællesskaber og brug af AR/VR er blevet en integreret del af manges hverdag.

Ligeledes er kvaliteten rent visuelt og auditivt på et rigtig godt niveau, hvor det giver mening for forbrugerne.

Her bliver udfordringen for brands at levere indhold og personaliserede oplevelser i flere dimensioner.

Det kræver en virtual supply chain for indhold og ikke mindst evnen til at orkestrere dette til alle sine kunder.

Så selv om man sætter en hær af algoritmer til at udvikle indhold, så skal de vide, hvor de skal gå hen, og indholdet skal fine-tunes løbende, så man ikke skyder i blinde.

Troværdighed

Det kommer næppe som nogen overraskelse, at den digitale økonomi er bygget op omkring data.

Og med øget fokus og nye krav til indsamling af den, ikke mindst udfasningen af tredjepartscookies i 2024, stiller det nye høje krav til virksomhederne og deres troværdighed.

Spørgsmålet bliver derfor også, om virksomheder og brands er i stand til at håndtere deres kundedata på en troværdig måde og omsætte det til relevante handlinger, der afføder tillid mellem dem og forbrugerne.

Folk forventer, at brands har orden i penalhuset og det er uanset, om det er virtuelt eller i en fysisk butik.

Brugervenlighed

Man kan næsten tale om knald eller fald, når nye digitale platforme i disse år udvikles og udrulles til brugerne.

Det er fx svært at tænke tilbage på udrulningen af e-Boks i de tidlige 00’ere uden at trække på smilebåndet over, hvor besværlig en omvæltning det var, men også hvor nødvendigt det var at lære at elske.

Og alligevel står vi midt i et aktuelt eksempel med Mit.dk, hvor meldingen fra flere brugere er, at det er ikke er specielt intuitivt eller brugervenligt.

Hvis brugervenligheden ikke spiller, er kampen tabt på forhånd.

Mit.dk har den fordel, at løsningen er obligatorisk at lære at bruge for de fleste. Det er nye kommende virtuelle universer ikke.

Relevans

Hvorfor skal jeg bruge min tid og ressourcer på det her?

Det er det gennemgående spørgsmål, der styrer alle virksomheder i udformningen af deres value proposition. Også når det gælder snakken om virtuelle universer.

Hvis de virtuelle universer skal have recurring revenue, er der brug for recurring guests. Og derfor er det ikke nok med lidt nyhedsværdi.

Udrulningen af virtuelle universer ligger i hård konkurrence med nyheder, TikTok, spil, arbejde, studiet, sport og ja, søvn.

Ligesom vores SoMe-feeds er personaliserede, så skal de virtuelle universer - eller ydelser deri - give os noget, vi interesserer os for.

Det lader til at være den generelle tilgang til dette område, hvor sociale netværk vil drive forbrugernes tilstedeværelse og sandsynligvis nye former for digital interaktion med alt fra venner til virksomheder.

Opskriften er simpel, men data er afgørende

De virtuelle universer har et kæmpepotentiale til at vinde indpas i den digitale økonomi og blive nye kanaler og touchpoints, men det interessante bliver at se, om brands og virksomheder formår at integrere og drage fordel af de teknologiske muligheder på en måde, der er troværdig, velforberedt og i overensstemmelse med deres brand.

De virksomheder, der lykkes med det, er sikret et parallelt univers, der igen rummer nye muligheder for at holde sig helt tæt på kunderne og interagere med dem på meningsfulde måder. Hvis de altså indfinder sig.

Jeg vil vove at påstå, at opskriften er ret simpel, hvis man opfylder de fem elementer og har sit datagrundlag og kendskab til kunderne i orden. Udfordringen for brands bliver at implementere det i praksis.

Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.

Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?

Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.