Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
The Metaverse: et simuleret digitalt miljø, der fungerer med AR, VR, mixed reality og blockchain eller ”The Next Big Thing”.
Faktisk blev markedsstørrelsen på det globale metaverse vurderet til mere end 100 milliarder dollars i 2022 og forventes at vokse med 1.528 milliarder dollars i 2029.
Selvom det endnu stadig er på et tidligt stadie, gør virksomheder dog klogt i at begynde at skabe værdi ud fra metaverse koncepter og teknologier allerede i dag.
Selv om metaverset oftest forbindes med en fremtidsteknologi, har flere danske virksomheder allerede allerede taget det til sig.
Blandt andet Grundfos, som bruger metaverset i deres digitale onboardingproces, hvor de anvender VR-briller til at vise nye medarbejdere rundt samt undervise dem i, hvordan deres pumper og systemer fungerer.
Metaverset har et højt potentiale, når det kommer til kundeengagement, samarbejde mellem medarbejdere og kunder for at udvikle og konfigurere nye projekter uden at være i samme rum på samme tid, hvilket fører til nye indtægtskilder og effektiviserer driften gennem træning og forbundne miljøer.
Det gør det værd at undersøge nærmere, hvordan komponenterne i metaverset fungerer og anvende dem til brug for nutidens forretningsmuligheder.
For eksempel bringer brugtbilfirmaer potentielle købere ind i deres metavers, så de kan se den bil, de er interesseret i, ”tæt på” i stedet for blot i 2D.
Derudover, kan metaverset give nye muligheder for at skabe detaljerede simuleringer og ”digital twins”.
Forsyningsselskaber kan for eksempel bruge metaverset til at arbejde på infrastruktur af for eksempel rørledninger til at udvikle og teste nødvendige renoveringer eller modifikationer på afstand, før de bliver til virkelighed.
Dette er blot få eksempler på brugen af metaverset.
Her følger fire konkrete forslag til hvordan du kan være et skridt foran dine konkurrenter ved at anvende de teknologier, der omkranser metaverset:
1) Opbyg stærkere kunderelationer.
Gartner anslår, at i år 2026 vil cirka 25 procent af alle mennesker tilbringer mindst en time om dagen i metaverset.
Her vil de arbejde, købe ting og sager, uddanne sig, være sociale med andre eller finde underholdning.
Dette giver virksomheder mulighed for at møde disse potentielt nye kunder på fremtidige platforme. Med brugen af VR/AR er det nemmere at uddanne og informere.
Brugerne får en konkret idé om berøring, føling og skalering på denne måde. Hvordan passer møbler eksempelvis ind i deres hjem, eller hvor stor er den nye bil, du har øje på egentlig? Metaverset gør det, at opdage nye produkter til en tredimensionel oplevelse.
2) Viser bæredygtighed med AR
Virksomheder ønsker at være mere bæredygtige og socialt ansvarlige, men det kan til tider være vanskeligt at vise den slags information.
Ved hjælp af metaverset kan information om produktets oprindelse og CO2 aftryk præsenteres visuelt, ved for eksempel at lade brugere scanne produkter i metaverset.
På den måde kan virksomheder vise de bæredygtige skridt de tager og dermed være med til at fremstå som en moderne virksomhed hvor både det miljømæssige og det sociale er i fokus.
3) Højne standarden for hjemmearbejde
For medarbejdere, der arbejder hjemmefra, kan metaverset også være meget nyttigt. Virksomheder kan støtte deres personale eksternt med træning og social interaktion.
For eksempel kan medarbejdere i metaverset eksperimentere med ”digital twins”, en virtuel repræsentation af et objekt eller system og anvende den viden i den fysiske verden.
Det kan være at bygge et rum i 1 til 1 skala i metaverset, før det bygges i den fysiske verden.
Derudover er træningssessioner mere dybdegående og grundet det hele foregår online, så kan det vises igen og igen. Så det at arbejde hjemmefra i metaverset har adskillige fordele.
4) Nye niveauer af vedligeholdelse
On-site datavisualisering og adgang til information forbedrer produktiviteten.
Overvej vedligeholdelsesovervågning i realtid ved hjælp af AR eller at gøre monteringsvejledningen tilgængelig på selve udstyret.
For eksempel kan en medarbejder, som ikke er onsite og som skal hjælpe med at bygge ”digital twins”, se med det samme hvad der er galt med det specifikke udstyr, der ikke virker.
På denne måde kan brugeren få en øjeblikkelig vejledning i, hvordan et problem skal løses.
Hvor skal man begynde?
Det var fire konkrete eksempler, men hvis du ikke er kommet i gang endnu, hvor skal du så starte?
Metaverset udvikler sig stadig betydeligt, men som virksomhed kan du allerede nu gøre de nødvendige forberedelser. Overvej derfor følgende:
- Identificer, hvilke problemer du kan løse, eller hvilke fordele der kan opnås ved at implementere fordybende AR-oplevelser.
Glem de individuelle løsninger på området, og udnyt i stedet de allerede eksisterende økosystemer og platforme.
- Tænk på skalerbarhed, og hvordan hver metaverse komponent kommer til at arbejde sammen med de andre komponenter for at skabe netop de oplevelser, du ønsker at tilbyde som virksomhed.
- Og frem for alt, oprethold det allerhøjeste niveau af privatliv, sikkerhed og etik.
Metaverset er stadig i sin vorden, og på dette tidlige stadie er det derfor det perfekte tidspunkt at give de tre områder ekstra opmærksomhed.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.