Artikel top billede

(Foto: Dima Solomin/Unsplash)

EU-datatilsyn giver stort slag til Meta og erklærer tech-gigantens annoncemodel ulovlig

EU har besluttet, at Meta ikke kan bruge deres servicevilkår som begrundelse til at spore folks online-aktivitet med formålet om at bringe annoncer baseret på online-adfærden.

Premium Kun for abonnenter
Det får du i artiklen
  • Læs om den seneste afgørelse fra det europæiske datatilsyn, og hvordan den kan ramme Meta.
382
2 min
EU’s datatilsyn EDPB mener, at Metas reklamemodel på Facebook, Whatsapp og Instagram er i strid med datalovgivningen.

Meta kan således ikke bare ændre sine brugerbetingelser til automatisk at indhente samtykke fra brugere til at lave personificeret reklamer baseret på deres onlineadfærd, hvilket kan begrænse Metas adgang til at sælge annoncer.

Eksklusivt Premium-indhold for abonnenter

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Danske it-folk på job-jagt mødes af tavshed efter samtaler og personlighedstest: Inger Østergaard har oplevet det masser af gange

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Oracle ramt af kæmpe-hack: Sådan bør du agere, hvis du anvender selskabets løsninger

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Fyret af Donald Trump og Elon Musk: Nu forsøger falske headhuntere at rekruttere amerikanske AI-eksperter og tidligere embedsfolk

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

Danmark synker til bunds i AI-kapløbet: Så mange timers produktivitet taber vi om ugen - og sådan kan vi komme tilbage i kampen

Artikel teaser billede 0 Premium-indhold

I al stilhed har den danske stat fået Microsoft til at ændre vilkår i sin store data-aftale: "Det er et gennembrud"