Det var ikke uden forbehold, at jeg satte mig bag rattet i Audis nyeste Q6 E-tron.
For Audi var relativt tidligt ude med deres store el-drevne E-tron SUV med mere end et strejf af luksus.
Og tidligt ude betyder i denne sammenhæng biler, der knapt kan nå fra København til Aarhus uden at skulle holde et ladestop.
Hvilket, kombineret med ganske få ladestandere og langsom ladning, dybest set gjorde de flotte E-trons til en by- og sommerhusbil – forudsat at dit sommerhus ikke ligger langt fra hjemmet.
Men det er heldigvis fortid. Og da jeg afleverede Q6 E-tron hos Audi efter en uge bag rattet, var det med en vis fortrydelse. For den elektriske Q6 er både flot at se på og en fornøjelse at køre i.
Vores udgave var en Q6 Ultra med baghulstræk, 306 hk og det store batteri på 94,9 kWh - og en pris på 723.112 kroner med alt udstyr inklusive metallak, panoramatag i glas og anhængertræk.
I den høje ende
Det er i den høje ende for mange mennesker, men den gode nyhed er, at prisen for Q6 i en mere ydmyg aftapning begynder på lige under 550.000 kroner - og omkring 600.000 med det store batteri (som vi klart anbefaler).
I de lidt billigere udgaver siger du farvel til adaptiv luftundervogn, matrix-lygter og diverse lækre ting.
Men selv med det er basisudstyret overraskende højt for en Audi, som ellers i lighed med mange tyske mærker har været kendt for at kræve ekstra for udstyr, der hos andre er standard.
Men kinesiske konkurrenter som Xpeng, hvor eneste mulige tilkøb ofte er anhængertræk og farve, har sat tyskerne under pres.
Og tak for det - så længe der er tale om reel konkurrence og ikke tale om skjult statsstøtte.
Under alle omstændigheder er Q6 i Ultra-udgaven en fornøjelse at køre. Både i by og på landevej.
Formelt står den nye Q6 til at kunne køre 575 kilometer på en opladning.
Vi kørte i otte til 15 graders efterårsvejr, på motorvej op til 130 km/t og i by og vores vurdering er, at det tal snarere er omkring 410-420 kilometer.
Det anslår bilen i øvrigt også selv, og i modsætning til mange andre elbiler, så er Q6'erens eget estimat til at stole på og springer ikke pludseligt op og ned.
Det giver ro i maven, når man bevæger sig ud på lange sene motorvejskørsler. Det er ikke ringe for en bil på 2.275 kilo.
Selve køreoplevelsen med luftundervognen og de gode matrix-lygter giver også den rette fornemmelse af ”stor bil i luksus-segmentet” - à la Range Rover.
Det understøttes af, at kraften fra de 306 heste leveres blødt stigende, som kom de fra en klassisk V8. Her er der ikke meget hjulspin - mere borgerskabet diskrete charme.
Det er også en lille luksus med servomotorer, der åbner og lukker ladeporten for dig.
Samtidig er der ladeport i begge sider, men kun hurtiglader i den venstre af dem. Fair nok, det kræver en del ledninger at få hurtigladerens mange watt ned i batteriet.
For føreren fortsætter luksusoplevelsen med Q6-cockpittet, hvor to store skærme blødt smyger sig om førerpladsen.
Her er grafikken pæn, de rette informationer lige ved hånden og næsten alt er selvforklarende. Det er samtidig også en fornøjelse, at der er knapper til det meste, inklusiv ventilation og volumen på musikken.
Audis informationssystem og navigation kunne dog godt være lidt lækrere designet, men der er også trådløst CarPlay, hvis du hellere vil guides af Apple (eller Android Auto).
I vores udgave var der også en tredje skærm foran forsædepassageren.
Her kan man i princippet downloade programmer som browsere og streame indhold til passageren. Vi fik det dog aldrig rigtigt til at virke - og det virker mest af alt som en lidt overflødig gimmick.
I resten af kabinen blegner luksus dog lidt.
Jeg genkendte hurtigt knapperne i dørene og i bagagerummet fra min mere ydmyge og fire år gamle VW Tiguan.
Og på dørsiderne titter der plastik frem på flere store flader. Her er vi tættere på Passat end på Porsche.
Dermed sætter Q6 sig i en lidt sjov position: Køreoplevelsen, cockpittet og de mange små detaljer er rent high-end SUV. Men dele af kabinen er mere klassisk VW-familie med plastik på fladerne.
Af samme grund kan man også spørge sig selv, om det giver mening at købe eller lease den skrabede udgave, når nu design og køreoplevelsen lægger op til en mere luksuriøs oplevelse. Eller om du ville være bedre stillet ved at køb en fuldt udstyret Q4 i stedet.
Det er i hvert fald en overvejelse for en interesseret køber. Og dem bør der være en del af, for Q6 er en velkørende, solid og flot europæisk elbil.
Den har måske ikke verdens længste rækkevidde eller de allermest avancerede selvkørende funktioner der næsten virker. Men til gengæld har den været afslappende og forudsigelig at køre i. Det foretrækker vi over teknologi, som næsten virker.