Det tyske firma Polyic er rykket et skridt nærmere fremstillingen af lavpris-radiobrikker, de såkaldte RFID-tags.
Selskabet har fremstillet den hidtil hurtigste radiobrik i plastik og har benyttet en særlig teknik, der gør det muligt at printe kredsløbene direkte på en plastikfilm.
Det kan være med til at bringe prisen for hver enkelt radiobrik væsentligt ned i forhold til de chip, der i dag bruges.
Netop prisen er afgørende for, i hvilke led en virksomhed med fordel kan anvende radiobrikker.
Målet er stykpris på 7,5 øre
I dag er det fortrinsvis butikskæder, der driver udviklingen, og her er prisen for en enkelt radiobrik afgørende for, hvad der giver økonomisk mening for butikken at registrere.
Chefkonsulent Günter Wagner fra tyske Siemens har svært ved at se, at prisen på en enkelt radiobrik kan komme ned under 75 øre med de nuværende teknologier.
- Den pris bliver underordnet, hvis den samme palle genbruges 5.000 gange. For enkeltvarer som beklædning giver en radiobrik til 75 øre mening, men ikke på for eksempel vandflasker, siger han.
Målet for tyske Polyic er en stykpris på blot 7,5 øre ved hjælp af printteknologi og chips i plastikmaterialer. En radiobrik har i dag en stykpris på mellem to og fire kroner.
Radio i stedet for stregkoder
Radiobrikker er populært sagt en radiosender, der for mange virksomheder kan være et fornuftigt alternativ til stregkoder.
Det er ikke nødvendigt at kunne se den primitive radiosender for at aflæse informationen i modsætning til en stregkode. Det betyder, at alle kasser på en palle kan identificeres, selvom stregkoderne ikke er synlige.
Men prisen på radiobrikkerne er en barriere. Derfor bruges radiobrikkerne i dag oftest på paller og kasser og ikke i stor udstrækning på enkelte varer.
Siemens, som sammen ligeledes tyske Kurz står bag Polyic, har tidligere først og fremmest solgt RFID-teknologien til eksempelvis bilindustrien. De europæiske bilproducenter har brugt teknologien til at optimere deres produktionsapparat.
Nu er det først og fremmest detailhandlen, der viser interesse for teknologien.
- Detailhandlen har nu fået deres forretningssoftware på plads, så næste skridt er at se på forsyningskæden, siger Günter Wagner.
I USA har supermarkedskæden Walmart investeret i radiobrikker, fordi teknologien gør det muligt at holde styr på hele lagerbeholdningen i koncernen.
Det betyder, at hver enkelt butik ikke behøver noget stort lager og samtidig ikke behøver frygte at løbe tør, fordi der hele tiden er styr på varebeholdningen.
Frygt for overvågning
Radiobrikkerne har givet anledning til bekymring, fordi teknologien i teorien kan bruges til overvågning. Netop fordi teknologien er baseret på radiobølger, kan brikkerne aflæses skjult.
En radiobrik syet ind i tøjet vil derfor længe efter købet kunne aflæses af uvedkommende, som på den måde kan lære en del om ejerens forbrugsvaner.
I praksis er frygten for overvågning dog indtil videre afhjulpet ved primitiv analog teknologi. I den tyske butikskæde Kaufhof sidder der en radiobrik på hvert enkelt stykke tøj.
Radiobrikken er ikke syet ind i tøjet, men sidder derimod på prissedlen. Når tøjet købes, klippes prisseddel og radiobrik af, og kunden kan forlade butikken med tøjet uden at frygte overvågning.