En e-mail med en advarsel om at være på vagt over for en SMS-besked skaber uro blandt mobilejere landet over i disse dage.
Mailen advarer mod SMS-beskeden med titlen "Hvem er du?", der er dukket op på mange mobilskærme i løbet af de seneste måneder.
SMS'en er sendt fra nummeret 00541822, hvilket tyder på en sydamerikansk afsender, da 0054 er forvalgsnummer til Argentina.
Kunderne skal tænke sig godt om, før de svarer på beskeden, da der er tale om et overtakseret nummer, hvor man kommer til at betale kassen, hvis man svarer.
- Vi bliver ofte kontaktet af mobilkunder, der er blevet opfordret til at ringe til dyre udlandsnumre under dække af noget andet, siger Jørgen Bo Madsen, service- og sikkerhedschef for TDC Mobil.
- Vores svar er ganske enkelt: Ring aldrig til et fremmed udlandsnummer, du ikke kender, da det kan blive dyrt, siger sikkerhedschefen.
Hvis man følger dette enkle råd, så har modtageren af SMS'en intet at frygte.
En vandrehistorie
Han oplyser, at TDC har modtaget bunkevis af henvendelser fra bekymrede mobilejere, der især har hæftet sig ved, at der i mailen står, at man ikke skal svare på SMS-beskeden, fordi modtageren så kan ringe videre på din regning.
Det afviser han dog som det rene sludder. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre.
Det bakkes op af sikkerhedschefen for Sonofon, Tommy Jensen, der også er blevet kimet ned af mobil-kunder på baggrund af mailen.
Sikkerhedscheferne mener, at der er tale om en e-mail-vandrehistorie (hoax), der primært er sendt ud for at skabe usikkerhed blandt mobilbrugerne.
- Der er ingen tvivl om, at flere danskere har modtaget SMS'en, men langt, langt flere har fået mailen, der på mange måder minder om et gammeldags kædebrev, siger Sonofons sikkerhedschef.
Han oplyser, at den slags vandrehistorier dukker op en fire-seks gange om året. Han har modtaget bekymrede mail fra hele landet fra alt fra erhvervsfolk til skolebørn.
Vandrehistorien tog for alvor fart i sidste uge, hvor den cirkulerede i inboxen blandt medarbejderne i flere store danske virksomheder.
Et stort problem
Sikkerhedscheferne forklarer, at mobil-kunder verden over modtager snyde-advarsler mod virus og hacking dagligt. Nogle enkelte advarsler er reelle, men mange er opdigtede eller misforståelser.
- Vi kan kun opfordre til, at forbrugerne ikke videresender den slags e-mail ukritisk. Det kan være svært at gennemskue, men man kan altid høre hos virksomhedens it-ansvarlige eller hos serviceudbyderen, siger Jørgen Bo Madsen.
Relevant link