De seneste tal for pc-salget fra Gartner og IDC tyder på at de meget tynde og lette ultrabooks har svært ved at slå igennem på markedet. Begge analysefirmaer er enige om, at det globale pc-salg er faldet med 0,1 pct. i andet kvartal sammenlignet med samme periode sidste år.
Det ser ud til at forbrugerne bruger deres penge på nye smartphones og tavlecomputere i stedet for at investere i pc'er.
Både Gartner og IDC fremhæver at ultrabook-segmentet har udviklet sig skuffende. Det er pc-industriens svar på MacBook Air, som har været et hit for Apple.
Intel har investeret en formue i at markedsføre konceptet, som er koblet til firmaets processorer og chipsæt, mens AMD forsøger at etablere et lignede ultrathin-koncept.
Det er også lykkes at få pc-producenterne til at udvikle en lang række nye tynde modeller, men de dyre computere er ikke faldet i forbrugernes gunst.
"Ultrabook har indtil videre ikke bragt en betydelig stigning i salget - delvis fordi man venter på forbedringerne i Windows 8, der kommer senere i år, men også på grund af prisen," skriver IDC.
Både HP og Dell har mistet markedsandele på globalt plan. HP er faldet fra 16,9 til 14,9 pct. på et år, men er stadig verdens største pc-firma, mens Dell er gået tilbage fra 12,1 til 11,5 pct.
De store vindere er Lenovo, Acer og Asus, som alle kan notere en solid fremgang.
I USA ligger Apple nu som nr. 3 med 1,9 millioner solgte maskiner eller 12 pct. af markedet i sidste kvartal, men på verdensplan ligger Apple ikke i top-fem.