En lang række it-og elektronikforhandlere kræver et undersøgelsesgebyr, når kunderne leverer en vare til reparation. Gebyret er fuldt lovligt og kan være på over 400 kroner for en halv værkstedstime. I Ekstra Bladet i dag kræver Anne-Mette Winther Christiansen, der er Venstres medlem af Folketingets Erhvervsudvalg, at forhandlerne er mere tydlig, når de sælger en vare.
»Undersøgelsesgebyret er jo en ren pengemaskine for elektronikbranchen. Hvis forretningerne skal kunne opkræve disse gebyrer, skal de som minimum fremgå meget tydeligt, allerede når forbrugerne køber deres varer. Det skal simpelthen stå beskrevet sammen med reklamationsretten, siger Anne-Mette Winther Christiansen til Ekstra Bladet.
Hun vil ifølge avisen nu bede erhvervsminister Bendt Bendtsen fremlægge et lovforslag, så kunderne kan få klarhed over gebyrerne.
Undersøgelsesgebyret er ifølge Ekstra Bladet udbredt overalt hos danske elektronikforhandlere og er fuldt lovligt, så længe kunden får det oplyst inden varen undersøges. En hurtig gennemgang, som CRN har lavet, viser, at online-it-forhandlere som Computersalg, Getmore, Midt-Data og Proshop alle opkræver et gebyr hos kunden, hvis en undersøgelse på et værksted ikke kan finde en påstået fejl.
Onlineforhandleren Komplett kræver i modsætning til de øvrige butikker ikke gebyr for at undersøge en vare. Marketingkoordinator Vakis Rigas fra Komplett forklarer, at beslutningen om at gøre det gratis er almindelig service over for kunderne.
»De andre forhandlere tager vel gebyret, fordi der er mange reparationssager, hvor der ikke er noget i vejen med varen,« forklarer Vakis Rigas, Komplett.