30.000 udelukket fra digital signatur

Op til 30.000 borgere kan i øjeblikket ikke bestille den digitale signatur fra TDC, fordi de har udvidet beskyttelse i Det Centrale Personregister (CPR). Løsningen kan blive, at borgerne skal hente signaturen på posthuset og betale et gebyr.

Op til 30.000 danskere kan ikke få en gratis, digital signatur fra TDC.

Det drejer sig om de borgere, der har en udvidet beskyttelse af personlige oplysninger i Det Centrale Personregister (CPR).

Ifølge CPR-kontoret, der står for drift og vedligeholdelse af registret, drejer det sig i øjeblikket om et sted mellem 20.000 og 30.000 danskere.

Dermed har TDC svært ved at leve op til koncernens løfte om, at alle danskere kan få en gratis, digital signatur.

De op til 30.000 danskere har valgt at beskytte deres oplysninger i CPR, så eksempelvis private virksomheder ikke kan få oplysninger om dem i forbindelse med markedsføring.

Når borgerne forsøger at bestille en digital signatur over internettet, får de kort og godt besked på, at det ikke kan lade sig gøre, da deres personnummer er beskyttet i CPR.

Gebyr en mulighed

Signatursekretariatet hos IT- og Telestyrelsen er godt klar over problemet.

- I samarbejde med TDC forsøger vi i øjeblikket at finde frem til en løsning, så alle kan få en digital signatur. Også dem, der har udvidet beskyttelse i CPR, siger Glenn Leervad-Bjørn, leder for signatursekretariatet hos IT- og Telestyrelsen.

Han oplyser, at TDC og IT- og Telestyrelsen arbejder på flere løsningsmodeller.

En af dem er, at borgerne skal afhente den digitale signatur på posthuset.

- I den forbindelse kan der blive tale om, at borgerne skal betale et gebyr for signaturen, da der skal betales for den administration, der er forbundet med håndteringen på posthuset, siger Glenn Leervad-Bjørn.

IT- og Telestyrelsen regner med at have en løsning på problemet umiddelbart efter sommerferien.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere