Artikel top billede

Bog: Kvalificeret og underholdende udgangspunkt for AI-strategiarbejdet

Ny dansk bog tager lidt mere grundigt fat om det praktiske arbejde med at koble kunstig intelligens på forretning og organisation.

Der udkommer virkeligt mange bøger om AI for tiden, og det er ikke spor sært.

For ganske vist har kunstig intelligens, Machine Learning eller selvlærende algoritmer – kært barn har mange navne – længe været anvendt som støtteelementer til at styrke snæver funktionalitet i både enterprisesystemer, apps og forbrugerelektronik.

Men først med OpenAI’s ChatGPT blev AI i form af såkaldte Large Language Models tilgængelig for en bredere skare, og siden er alternativerne myldret frem, ligesom de store udviklerhuse investerer milliarder i at integrere AI i cloudservices, infrastruktur, sikkerheds- og enterprisesoftware.

De fleste AI-bøger handler om perspektiverne ved den nye teknologi. Derimod er fokus i den nye og velskrevne ”AI Strategi – drejebog for digital intelligens” at se på, hvordan man implementerer og anvender AI i praksis.

Bogen er skrevet af Jesper Bove-Nielsen og bevæger sig ad flere spor.

Først og fremmest giver den konkrete bud på og råd til, hvordan man lægger en AI-strategi, implementerer og fører den ud i livet. Og den understreger igen og igen, hvor afgørende det er at sætte indsatsen på skinner.

Det sker bl.a. gennem afsnit om sikring af det basale datafundament, da selv den kløgtigste algoritme alt andet lige stadig kun spytter skidt ud, hvis den får skidt ind.

Ligesom forfatteren også understreger behovet for at fastlægge en målsætning med AI-indsatsen, finde og dyrke de rette kompetencer og for at sætte governance og compliance i system fra dag ét.

Man får også flere gode eksempler på, hvordan virksomheder allerede anvender AI og på, hvad de får ud af det.

Bogen bæres af en grundlæggende teknologisk optimisme, hvilket den har til fælles med de fleste andre nye AI-bøger. Dét skal man naturligvis altid tage med et gran salt.

For AI er som teknologi stadig ved at gå sine barnesko til, ligesom der jo også er talrige eksempler på, at storstilede og kostbare AI-satsninger er faldet til gulvet med et brag. Eller på, at professionelt anlagt AI-tjenester hallucinerer hårdere end en hippie på svampe.

Men dertil bruger bogen også en del kræfter på at diskutere, hvad AI er og ikke er. Det forekommer måske unødvendigt, men så alligevel ikke.

For dels hersker der betydelig forvirring omkring begreberne. Dels er der udbredt uenighed om, hvorvidt de nye AI-modeller faktisk er udtryk for et virkeligt brugbart teknologisk nybrud – måske endda med en egen gryende bevidsthed.

Eller om her blot er tale om endnu en snedig måde, hvorpå techgiganterne kan snylte på og servere andres materiale i ny indpakning.

Men hvad enten man har slået teltet op i den ene eller den anden lejr, er det en helt grundlæggende fornuftig overvejelse at gøre sig. Og alene ved at tage diskussionen op på et sagligt, kvalificeret niveau adskiller Jesper Bove-Nielsens bog sig positivt fra mange andre udgivelser om samme AI.

”AI Strategi – drejebog for digital intelligens” er på én gang både grundig, velskrevet, tankevækkende, ofte underholdende og ikke alt for lang i spyttet. Det gør den til en fin kompagnon, hvis man gerne vil se på, hvordan man bruger teknologien til faktisk at løfte virksomhed, omsætning og medarbejdere.

Hvilket jo altså er noget helt andet end blot at bruge ChatGPT eller en af dens konkurrenter til at levere tekst til jobopslag eller velklingende corporate bullshit til næste strategioplæg.

Titel: AI Strategi – drejebog for digital intelligens / Forfatter: Jesper Bove-Nielsen