Bank lover fuld erstatning ovenpå IT-kaos

Kunder i Danske Bank er berettiget til erstatning for alle de tab, de har lidt i forbindelse med sidste uges IT-nedbrud. Danske Bank kunne med kundekontrakten i hånden løbe fra ansvaret, men banken melder nu ud, at den både vil erstatte kundernes direkte og indirekte tab.

Danske Bank-kunder, der har tabt penge som følge af storbankens IT-nedbrud i sidste uge, er berettiget til fuld erstatning.

Uanset om kundens tab skyldes manglende indtjening eller øgede udgifter.

Kravet for erstatning er dog, at kunden kan dokumentere, at han har lidt et tab som følge af IT-kaoset i sidste uge.

Det oplyser Danske Banks chefjurist, Erik Sevaldsen, til Computerworld Online.

- Vi vil dække alle dokumenterede direkte og indirekte tab, som IT-nedbruddet har påført vores kunder, siger Erik Sevaldsen.

Dagskurs eller kursgevinst

Han oplyser dog, at banken i hvert enkelt tilfælde af indirekte tab vil vurdere, hvordan tabet skal opgøres.

- Vi må vurdere hver enkelt sag nøje. Hvis en kunde eksempelvis har placeret en indkøbsordre på en aktie, der ikke er blevet til noget på grund af IT-nedbruddet, og aktien så stiger voldsomt dagen efter, så er det ikke så enkelt at finde ud af, hvad vi skal gøre, siger han.

- Vi kunne tilbyde kunden aktien til dagskursen eller finde ud af, om kunden havde tænkt sig at sælge den dagen efter og give ham kursgevinsten.

- Men som sagt: Vi skal ind og vurdere hver enkelt sag, siger Erik Sevaldsen.

Vil ikke udnytte smuthul

Hos advokatfirmaet Bender.dk i Skanderborg vurderer advokat Birgit Liin, at Danske Bank har mulighed for at slippe ud af erstatningsansvaret i visse tilfælde.

- Hvis der står i forretningsbetingelserne, at Danske Bank fralægger sig ethvert ansvar ved IT-nedbrud, så skal kunden ikke regne med, at Danske Bank er villig til at betale fuld erstatning, siger hun.

- Men den grundlæggende regel er, at banken skal betale erstatning, hvis kunden kan bevise, at han har lidt et tab i forbindelse med IT-nedbruddet, siger advokaten.

Til det svarer Erik Sevaldsen, at Danske Bank ikke har tænkt sig at bruge de forbehold i forretningsbetingelserne, der fraskriver Danske Bank ansvaret ved IT-nedbrud.

- Det eneste vi tænker på nu, er kunderne, og ikke om vi har muligheden for at slippe for ansvar ved at udnytte forbeholdet for IT-nedbrud i kundekontrakterne, siger han.

Kunder, der har lidt et tab, kan allerede i dag henvende sig til deres filial og få behandlet deres erstatningskrav.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere