Det føles, som om IT-salgskanalen står foran en ny epoke, hvor dens rolle forstærkes, og hvor der bliver helt nye produktområder at beskæftige sig med. »Føles«, skriver jeg, fordi mange års erfaring har givet mig en vis ydmyghed over for håndfaste forudsigelser. Jeg kan trøste den forvirrede læser med, at selv en journalist, der i snart en snes år til daglig har beskæftiget sig med IT-verdenen, har svært ved at overskue, hvor den bevæger sig hen. Dertil går udviklingen - heldigvis - alt for stærkt.
Men her vover jeg alligevel fem bud på, hvad der kommer til at ske i det år, vi netop er trådt ind i.
1. Producenternes afhængighed af kanalen vokser
Kanalen er den mest effektive og billigste løsning for den stadigt voksende skare af leverandører, som ønsker at erobre SMB-markedet. Den tendens forstærkes i 2004.
2. Hyldevare-hastigheden vokser
De seneste år har vi set, hvordan prisen på relativ ny teknologi rasler ned og gør produkterne til hyldevarer på ingen tid. Det bedste eksempel i 2003 var digitalkameraer med over 5 megapixel billedopløsning, som i juletiden kunne købes for under 1500 kroner. Hyldevare-hastigheden vokser i 2004.
3. Mobilitet bliver seriøs
Integrationen af mobile enheder og virksomhedernes netværk bliver en seriøs, bred forretning i løbet af 2004. I første omgang handler det om bærbare pc'er og håndholdte computere (pda'er), men fremtiden tilhører en videreudviklet variant af mobiltelefonerne, og integrationen af disse enheder tager fart i løbet af året.
4. Konsolideringsbølge fortsætter
Fusioner og opkøb hører ikke specielt krisetider til. Den forventede økonomiske opgang vil sætte yderligere skub i konsolideringerne, fordi store virksomheder opruster for at erobre markedsandele.
5. Mangel på arbejdskraft
Opsvinget betyder også, at der bliver mangel på specialiseret arbejdskraft (for eksempel SAP-programmører) og dygtige sælgere.
Held og lykke med 2004!