»Vi har siden 1998 tabt markedsandele. Dengang lå vi i toppen lige under Compaq. Det er Toshibas ambition at vende denne udvikling. Hensigten er at erobre 10 procent af det danske marked i 2004, og det skal ske via kanalen,« proklamerer Peter Skou.
Toshiba Digital Media var tidligere en del af Scribona-koncernen, men for første gang er Toshiba i Danmark nu en selvstændig organisation. Toshiba Danmark blev en realitet 1. januar, og en af de første opgaver der venter, er et få opbygget en bredere salgskanal, slår Peter Skou fast.
»Vores kanal er blevet for smal. Vi har i dag enkelte gode forhandlere, men vi skal kunne det brede kanalsalg ligesom for eksempel HP. Vi starter forfra. Hele kanalen skal bygges op igen,« siger han.
»Vi beholder den gode relation til Scribona, ligesom Ingram Micro fortsætter som distributør,« forklarer Peter Skou, der i fire år har været sales manager i det nu nedlagte Toshiba Digital Media. Distributørerne skal i et endnu ikke defineret omfang hjælpe til med at skaffe den nye brede forhandlerkanal. Der er ikke kun tale om erhvervsforhandlere - også retail skal inddrages.
»For at opfylde vores vækstambition er det klart, at det kræver retailsalg. Indtjeningen er måske ikke i top, men vi skal have volumen i forretningen. Vi skal have kørt paller af computere igennem systemet,« forklarer han.