I sidste uge sænkede Microsoft prisen på sine onlineprodukter Business Productivity Online Suite (BPOS). Det skyldes blandt andet konkurrencen fra andre udbydere af webbaserede mail- og kontor-tjenester.
I forbindelse med prisreduktionen nævnte Microsoft-chefen Ron Markezich fra Microsoft Online dog til InformationWeek, at man ikke vurderede, at der var nogen tendens til, at Microsoft Office kan erstattes af tjenester fra Zoho, Google, Zimbra eller andre, der tilbyder ”falske Office-egenskaber”.
Den sætning bed man fast i hos konkurrenterne. Ikke mindst hos Zoho, der på mange områder har drevet udviklingen af webbaserede værktøj.
Zoho har med lynets hast lanceret hjemmesiden FakeOffice.org.
I stedet for at blive fortørnet over Microsoft-påstanden, så forsøger Zoho at vende bemærkningen til deres fordel. På hjemmesiden kan man for eksempel finde sammenligninger af de ting, som Zoho kan – og som Office-pakken ikke kan.
Mange af de redskaber, som Microsoft tilbyder i Office, kan i dag findes i for eksempel Google Apps, Zoho Mail, Yahoo Zimbra og senest hos IBM.