Denne klumme er et debatindlæg og er alene udtryk for forfatterens synspunkter.
Har I en 45 kilometer lang afspærring med beton, pigtråd og elektrisk hegn i jeres organisation? Som ligger lige mellem jeres udviklingsafdeling og produktion?
Nej, det ville vi have bemærket, lyder svaret nok i mange danske produktionsvirksomheder.
Men den er der ofte, Berlinmuren. I opdager den, når I ser på, hvor mange Excel-ark medarbejderne i udviklingsafdelingen manuelt sender henover den til kollegerne i produktionen.
Eller ved at spørge produktionschefen, om vedkommende ofte oplever produktionsstop eller foretager hasteindkøb.
Ultimativt ved I, at den er der, når I konsekvent rammer markedet for sent med jeres nye produkter, eller indkøbsomkostningerne løber løbsk.
Det sker i større eller mindre udstrækning i langt flere organisationer, end man skulle tro.
Problemet er til at tage at føle på. Dels for den enkelte virksomhed, men også på større samfundsøkonomisk plan, når det sker i en branche, der ifølge Dansk Industri står for 40 procent af landets eksport.
Muren mellem udviklingsafdelingen og resten af organisationen opstår som en konsekvens af mangel på processer og digitale systemer, der taler sammen.
Derfor fremstår virksomheden på overfladen digital, uden man for alvor opnår de fordele, en reel digitalisering af forretningen medfører.
Navnlig den automatiske og hurtige informationsstrøm mellem systemer.
Det er nemlig kilden til effektivt at omstille hele værdikæden, når et nyt produkt er modnet i udviklingsafdelingen og skal i produktion. Og dermed holde indkøbsomkostninger på det lavest mulige niveau og samtidig få produktet på butikshylderne i rette tid.
For at nå dertil kræver det en digital infrastruktur, hvor data automatisk strømmer mellem udvikling og produktion.
Det kan eksempelvis være fra ens PDM- til ERP-system.
Opgaven lyder enkel, men den kræver en dedikeret indsats og projektleder – og i mange tilfælde investeringer. Samtidig er det helt afgørende at arbejde med interne processer, mens man har øje for både data og adfærd.
Innovation har konsekvenser
Det indebærer, at virksomheder har nedskrevne processer for, hvordan de omstiller deres produktion.
I den forbindelse er det afgørende at have it-systemer, som kan understøtte processerne. Og at de digitale systemer passer til medarbejdernes kompetencer.
Udvikler udviklingsafdelingen i en bilproducent eksempelvis en ny femte variant af en hjulfælg, er det afgørende at være bevidst om, hvilken betydning det får for produktionsafdelingen og sælgerne, før man sætter produktet i produktion.
Med den rette digitale infrastruktur kan produktionsafdelingen se, hvilke konsekvenser det får for hele værdikæden, når de sætter produktionen af den nye enhed i gang.
Det bliver muligt at tilpasse sine indkøb og gøre det rettidigt og dermed undgå tabt produktionstid, eller at de skal foretage dyre ad hoc-indkøb.
Tilsvarende kan sælgerne i god tid markedsføre den nye hjulfælg og give kunderne en præcis dato for, hvornår de er i stand til at levere produktet.
Det lader sig dog kun gøre, når virksomheden optimerer hele værdikæden i stedet for blot ét enkelt led.
Når processer og systemer taler sammen på tværs af afdelinger, så medarbejderne ikke behøver kaste regneark over muren til hinanden.
Klummer er læsernes platform på Computerworld til at fortælle de bedste historier, og samtidig er det vores meget populære og meget læste forum for videndeling.
Har du en god historie, eller har du specialviden, som du synes trænger til at blive delt?
Læs vores klumme-guidelines og send os din tekst, så kontakter vi dig - måske bliver du en del af vores hurtigt voksende korps af klummeskribenter.