I 2019 udstedte EU-Kommissionen en bøde på 1,5 milliarder euro eller lige knap 11 milliarder kroner til Google.
Ifølge Kommissionen havde Google misbrugt sin dominerende position på annoncemarkedet, men nu er bøden blevet ophævet af EU-Retten, der er en del af EU-Domstolen.
“Google har cementeret sin dominans inden for søgebaserede annoncer og beskyttet sig selv mod konkurrencepres ved at indføre konkurrencehæmmende restriktioner i aftaler med tredjeparts-websites,” lød det fra daværende konkurrencekommissær Margrethe Vestager, da bøden blev uddelt i 2019.
Helt central for sagen er Googles betalte søgeresultater kaldet AdSense for Search, hvor betalte søgeresultater bliver placeret side om side med rigtige søgeresultater, og her blev hjemmesider ifølge Kommissionen forhindret i at bruge andre annonce-platforme end Googles.
Ændrede kontrakter før dom
EU-Retten er dog på de fleste punkter enige med EU-Kommissionen, men domstolen har alligevel valgt at annullere bøden, fordi Kommissionen ifølge sagens dommere “har undladt at tage hensyn til alle relevante omstændigheder i sin vurdering af varigheden af de kontraktlige klausuler, som den havde fundet at være urimelige.”
AdSense-bøden tager udgangspunkt i en klage over Google, som Microsoft indgav allerede i 2010, men Google har oplyst, at selskabet i 2016 ændrede de kontrakter, som sagen drejer sig om.
Den annullerede bøde er en ud af i alt tre bøder fra EU-Kommissionen, der til sammen har kostet selskabet 60 milliarder danske kroner.
Det er fortsat muligt at anke afgørelsen til EU-Domstolen, som er den højeste retslige instans i EU-systemet.