Ved at dedikere tre medarbejdere til at udforske potentialet i AI, skabte Visma Enterprise ikke blot nye AI-værktøjer, der i dag bliver anvendt på tværs af medarbejderne, men opnåede også et kompetenceløft i hele organisationen.
Hvad sker der, når du rydder kalenderen hos tre medarbejdere i 40 dage, så de kan dedikere deres tid til at udforske potentialet i AI? Et kompetenceløft i en hel organisation, brugbare AI-bots og et nyt ekspertteam.
Det er erfaringen fra HR- og lønvirksomheden Visma Enterprise, som sidste år valgte en ny tilgang til at implementere AI i forretningen. Ifølge Morten Nørgaard Larsen, Product Development Director i Visma Enterprise, kaldte AI på en helt ny tilgang til udvikling, netop fordi teknologien udvikler sig så hurtigt:
”I ledelsen var det et strategisk valg at prioritere AI højt, så vi fortsat kan være forrest, når det kommer til innovation og udvikling af vores produkter. AI er atypisk fra andre teknologier, fordi udviklingen går så hurtigt. Derfor vidste vi i ledelsesteamet, at vi skulle være modige og gøre noget radikalt anderledes i vores arbejde med AI, hvis vi virkelig skulle sætte skub under udviklingen. Pilen pegede på tre medarbejdere, som vi vidste, havde nysgerrigheden og det rette mindset til at arbejde åbent ud fra en vision om at udforske snarere end at løbe efter et fastsat mål. Det var startskuddet på vores 40 dages AI-spurt,” forklarer Morten Nørgaard Larsen.
Morten Nørgaard Larsen, Product Development Director i Visma Enterprise.
Eksekveringshastighed på ét døgn
Distancen fra idé til handling var kort. Helt konkret under 24 timer, hvor idéen opstod ud fra et inspirationsindlæg fra en ekstern AI-ekspert. Samme aften blev ledelsen enige om at starte en AI-spurt, og dagen efter lød startskuddet på eksperimentet.
To it-arkitekter og én produktstrateg fik ryddet kalenderen i 40 dage med en klar melding fra ledelsen: Udforsk potentialet i AI for vores forretning, og del jeres resultater undervejs med resten af organisationen. Ledelsen havde ikke sat mål om konkrete eksempler eller færdige løsninger ved udgangen af eksperimentet, men i stedet skulle visionen om at sætte innovation fri til udforskning være den ledende rettesnor.
Løsninger på rigtige problemer
I dag har AI-teamet fået vokseværk, arbejdet med AI er sat i system og alle virksomhedens 190 medarbejdere har lært at bruge AI til at løse hverdagsudfordringer og effektivisere arbejdsprocesser.
Et gennemgående mantra med udviklingsarbejdet har været at skabe rigtige løsninger på rigtige problemer i hverdagen. Derfor har organisationens input til at dele ideer, behov og udfordringer været afgørende for at løse forretningsudfordringer:
”At skabe AI-værktøjer kræver, at man løbende afprøver løsninger og får beriget data fra organisationen, hvis man rent faktisk skal løse konkrete udfordringer i hverdagen. Det giver mulighed for at arbejde hurtigt, eksperimentere og lære af vores fejl, hvilket er afgørende for innovationskraften. Det betyder også, at vi har lavet fodfejl undervejs, men det er lige præcis dét, der har givet os mulighed for at løbe efter de AI-løsninger, som skaber reel værdi i vores dagligdag.”
Blandt AI-løsningerne er f.eks. en chatbot, de kalder HR Buddy, hvor medarbejdere kan stille spørgsmål om alt fra ferie, barsel og andre HR-emner. Tilsvarende har den juridiske afdeling i Visma Enterprise fået en intern AI-assistent, som hjælper med at svare på juridiske spørgsmål.
En græsrodstilgang til AI-udvikling
For at invitere hele organisationen med på udviklingsrejsen afholdt AI-teamet løbende kursusdage og AI-kompetenceforløb for organisationen for at afprøve løsninger og indsamle nye ideer. Det har betydet, at ingen er bange for eller modstandere af AI, fordi alle har en aktie i udviklingen og forstår dynamikkerne i teknologien.
”Vi har fået et kompetenceløft i hele organisation i et fælles udviklingsprojekt, hvilket gør, at vi i dag kan arbejde mere græsrodsagtigt. Ideerne kan opstå alle steder. Ofte opstår den gode idé ved en undren eller irritation over elementer i det daglige arbejde. Med den nye og mere åbne tilgang til udvikling, opstår løsningerne i fingerspidserne på medarbejderne, der sætter ord på et problem og giver bud på løsningerne dertil. På den måde kan man sige, at alle medarbejdere er blevet AI-udviklere i større eller mindre grad,” afslutter Morten Nørgaard Larsen.
Da de 40 dage var gået, havde AI-teamet udviklet brugbare AI-bots til forskellige afdelinger, og alle medarbejderne fik opkvalificeret deres overordnede forståelse af AI, prompting og forskelle i sprogmodeller.
Faktaboks: Om Visma Enterprise
Visma Enterprise A/S er en af landets førende leverandører af HRM-løsninger. Med 190 medarbejdere rådgiver og servicerer Visma Enterprise mere end 1300 kunder, primært mellemstore og store virksomheder, med digitaliserede HRM-løsninger inden for blandt andet tidsregistrering, personale-, løn- og rekrutteringsprocesser. |