SAP og IBM går nu sammen efter at indfange 40 procent af det attraktive marked for ERP-systemer til virksomheder med mellem 50 og 250 brugere. SAP leverer sin mySAP All-in-One software, mens IBM kommer med sin salgskanal og konsulenter i det nye nordiske salgstiltag, oplyses det.
Den IBM-ejede forhandler EDB Gruppen har solgt det første system til en kunde i maskinindustrien.
SAPs tilbud til de mellemstore virksomheder, der typisk har mellem 50 og 250 brugere koblet på forretningssystemet, er mySAP All-in-One. Det er en mindre udgave af SAPs store ERP-løsninger og kan afvikles fra en enkelt server.
SAP mySAP All-in-One er tilpasset 22 specifikke brancher og industrier. Deriblandt de tre, som SAP og IBM er blevet enige om at satse på i fællesskab i Danmark og Norden.
»Vores analyser viser, at de mellemstore virksomheder står for omkring 25 procent af det totale applikationsmarked. Derfor er det naturligvis et attraktivt område for os at stå stærkt i,« siger channel director Claus Ulrich Jørgensen, SAP.
Som led i den nye aftale med SAP vil IBM markedsføre SAP All-in-One via sine salgskanaler til mellemstore virksomheder. I Danmark vil det først og fremmest ske via den børsnoterede EDB Gruppen, som IBM er hovedaktionær i.
»Vi har store forventninger til samarbejdet, der vil være til glæde for både udbredelsen af SAPs mySAP All-in-One forretningssystemer og IBM's salg af hardware og konsulentydelser til mellemstore danske virksomheder,« forklarer channel manager Birgitta Tunning, IBM.
»Vi har sammen med SAP udvalgt tre brancher - maskin- og metal, kemi og b-to-b-handel - som vi ved, at all-in-one-løsningerne passer fint til. Gode ERP-løsninger er meget vigtige for mellemstore virksomheders drift og forretning,« forklarer solutions sales manager SAP Jette Abrahamsen hos forhandleren EDB Gruppen.
Danmark er det første nordiske land, hvor aftalen er omsat i praktiske salgsfremstød.