Kun fem procent af borgernes henvendelser til kommunerne sker via den digitale signatur. Og det er langt fra tilfredsstillende.
Det deprimerende antal kom frem, da Version2 og Ingeniøren kiggede nærmere på borgernes interaktion med kommunerne i sidste uge.
Og den digitale signaturs deroute får også stryg hos Borgerservice Danmark.
»Vi er helt klar over, at kommunerne samlet set ikke har været dygtige nok til at lave intelligente digitale borgervenlige selvbetjeningsløsninger - og den nærmest ubrugelige digitale signatur har bestemt ikke gjort opgaven lettere for os,« siger Carsten Jensen, der er formand for brancheforeningen Borgerservice Danmark til Version2.
Borgerservice Danmark arbejder blandt andet for at stimulere udviklingen og effektiviteten i kommunernes borgerservice-centre.
Ifølge direktøren giver mange borgere udtryk for, at de gerne vil kommunikere digitalt med kommunen, men der mangler stadig brugervenlige selvbetjeningsløsninger på nettet.
»Det er helt tåbeligt, at borgerne udfylder skema
på skema, sender i kuverter eller mailer til os - og vi bagefter indtaster de selvsamme oplysninger - bare i kommunens eget edb-system,« siger Carsten Jensen til avisen.
Han forventer, at der er lys for enden af tunnellen. Der er i øjeblikket diskussion om, at overskuddet fra salget af KMD skal postes i en yderligere digitalisering, der skal give borgerne velfungerende selvbetjeningsportaler og kommunerne betydelige besparelse som følge af effektivisering.
Læs hele den opsamlende historie hos Version2 via link under artiklen.
Den næste - og forhåbentligt mere anvendelige - version af den digitale signatur skulle være færdig i slutningen af dette år.