Når politikerne i denne uge forhandler et nyt medieforlig på plads, så går størstedelen af de mere end fem milliarder kroner til gamle medier som papiraviser, tv og radio. Det tyder alt på, hvis man tolker de glimt, der er sluppet ud til offentligheden fra de lukkede medieforhandlinger.
Ifølge Journalisten.dk er et forslag at give 10 millioner kroner til udvikling af webmedier. Det er dog flere penge til netmedier end i dag, hvor medier som ComON.dk og andre rene netmedier får nul kroner i støtte. Det skal sammenholdes med de 1,5 milliarder kroner, som de trykte medier årligt får gennem blandt andet momsfritagelse og distributionsstøtte.
Men de danske medier bliver nødt til at være offensive på internettet, hvis de skal overleve, mener stifteren af Foreningen af Danske Netjournalister (DONA), Ernst Poulsen. Derfor skal mediestøtten både gå til selvstændige internetmedier og eksempelvis lokalaviser, der forsøger sig med en internetsatsning. Ifølge Ernst Poulsen er Google på vej med helt lokale søgeordsannoncering. Det betyder, at eksempelvis en lokal cykelhandler hellere vil annoncere hos Google end hos lokalavisen.
”Fra 2001 til 2006 var der ikke ret meget udvikling på det danske netmarked. I fem år stod det groft sagt stille, og det er de fem års udvikling, vi mangler i dag. Det forlig, der er på vej nu, er et 2001-forlig. Når politikere eksempelvis foreslår en lille udviklingspulje på 10 millioner til web, så mangler der seriøse bud. Danske medier skal indhente fem års tornerosesøvn,” siger Ernst Poulsen til Journalisten.dk.
Forhandlingerne om det nye medieforlig kørte i sidste uge, hvor det blandt andet kom frem, at regeringen ønsker at svække DR’s radiokanal P1 ved at give penge til en konkurrerende radiokanal med fokus på oplysning og debat. Forhandlingerne blev torsdag udsat og genoptages denne uge, skrev Berlingske.dk.