Navn: Stand By
Adresse: http://www.standby.dk
Emne: Rejsebranchen
Beskrivelse: De fleste web-steder definerer deres publikum som en meget bred gruppe, en udvikling der for alvor kan ses i de såkaldte "portaler", der nærmest forsøger at dække alles behov. Stand By er et eksempel på en tjeneste, der går den modsatte vej og opfylder informationsbehovet hos en meget snæver målgruppe, i dette tilfælde ansatte indenfor den nordiske rejsebranche. Det branchespecifikke magasin indeholder nyhedsuddrag fra de danske aviser, en kalender over konferencer og messer for folk i branchen, et læserforum og en job-sektion. Web-stedet er tilknyttet den trykte publikation Stand By, som udkommer i 20.000 eksemplarer hver måned og distribueres til rejsebureauer, flyselskaber og hoteller.
Design: Stand By's Internet-service benytter et minimalt design med få farver og ingen overflødige effekter. Her finder man ingen Cascading Style Sheets, JavaScript, Java eller ActiveX-moduler. Et enkelt sted, under bladets profil, finder man dog - af lidt uforståelige grunde - flere dokumenter, der er gemt i dokument-formatet pdf. Hvis man vil læse dem, skal man installere læseprogrammet Acrobat Reader.
Opdatering: Nyhedssektionen, der er inddelt i kategorier som agenter, dokumentation & baggrund, transport og turisme, opdateres tilsyneladende dagligt med friske artikler om branchen fra dagens aviser. Det er ikke tale om fulde artikler, men kortere tekstuddrag - samtidig henvises der til den pågældende publikation, med sidenr.
Links: Det har ikke været muligt at finde links ud af systemet.
Omfang: Foruden nyhederne finder man et jobmarked, hvor der i skrivende stund blandt andet søges sælgere, kokke, salgschefer og rejsekonsulenter, samt "Mellem læserne", hvor man kan efterlyse og tilbyde alt fra modelfly til ferielejligheder. Kalenderen indeholder relevante begivenheder ca. et halvt år frem i tiden.
Målgruppe: Medarbejdere i rejsebranchen.
Samlet vurdering: Stand By repræsenterer et fint eksempel på en branchespecifik Internet-tjeneste, der nok kender sin målgruppe meget nøje og derfor også kan skræddersy sit indhold til denne læserskare. Det bør dog ikke være en sovepude; hjemmesiden er lidt spartansk og kunne trænge til en kærlig hånd, både hvad angår antallet af forskellige informationstjenester og designet, som måske kan beskrives som lidt kedeligt. Med lidt fantasi kan man forestille sig mange services, som folk i rejsebranchen sikkert ville kunne bruge; længere rapportager fra feriemål, et debatforum, links til de bedste web-steder om rejser, tog- og flytider, osv.