Med lanceringen af "In Rainbows" forsøgte Radiohead at komme mange musikelskeres ønsker i møde. Prisen var valgfri og formatet var i almindeligt MP3-format uden kopispæring.
Men betød den udvidede valgfrihed, at Radiohead kunne begrænse fildelingen af albummet? Det har to analytikere set nærmere på.
Will Page og Eric Garland fra analysehuset Big Champagne arbejder med den tese, at det netop var en af Radioheads ambitioner at flytte distributionen af musikken til deres egen hjemmeside. Da musikken potentielt var gratis, kunne det ikke garantere dem en indtægt, men gruppen kunne i det mindst indsamle emailadresser, så man efterfølgende bedre kunne planlægge turné og markedsføring.
For at få svar på deres spørgsmål har analytikerne kigget nærmere på torrent-trafikken omkring udgivelsen. Ifølge dem var der 2,3 millioner torrents med "In Rainbow" fra begyndelsen af oktober til starten af november.
Der er ingen officielle tal for antal downloads fra Radioheads egen hjemmeside, men Big Champagne hævder, at den "officielle" download blegner i forhold til downloads via torrents.
Gamle måleinstrumenter
Men det "faktum" er ikke nok til at betegne eksperimentet som mislykket. Langt fra.
Siden lanceringen af pladen med den valgfrie pris i oktober sidste år har Radiohead også udgivet musikken i et bokset-set med vinylplader og billedhæfter. I øjeblikket kan pladen købes som almindelig cd eller download.
Da "In Rainbows" endelig blev udsendt på almindelig cd strøg den ind på hitlisten hos Billboard, hvilket må siges at være en klar succes.
Den utraditionelle lancering har dermed fungeret som et effektivt redskab til at skabe opmærksomhed omkring udgivelsen.
Ifølge rapporten hænger det store antal delte filer via torrents sammen med, at for eksempel Pirate Bay er en platform, som mange musikforbrugere kender. De er ikke villige til at skifte vane og bruge Radioheads hjemmeside i dette isolerede tilfælde.
Forfatternes endelige konklusion er, at musikindustrien bliver nødt til at holde op med at betragte delte filer som tabt salg. Branchen må begynde at betragte fildeling som en del af virkeligheden, som de kan bygge en del af deres forretning på, lyder det i rapporten.
Hele rapporten "In Rainbows, on Torrents" kan hentes her.