Bilmærket SAAB overlever en ellers truende dødsdom, efter at det i går lykkedes ejeren GM at blive enig med hollandske Spyker om et salg.
Forinden havde et langstrakt, og for fans af det svenske bilmærke temmelig pinefuldt forløb udspillet sig, hvor en handel først så ud til at lykkes, men så alligevel ikke. GM havde således indledt den formelle proces med at lukke SAAB og afvikle virksomheden.
At det alligevel lykkedes hollandske Spyker at overtale GM til at sælge, kan firmaet til dels takke internettet for. Eller rettere; brugere af internettet. SAAB-fans har skabt ny opmærksomhed om det svenske bilmærke og dets loyale tilhængere. Og navnlig een blog, Saabsunited, der styres fra Tasmanien, synes at have medvirket til at sætte så meget pres på GM, at det endte med en redning af SAAB.
Den første, som Spykers direktør Victor Muller ringede til, efter at have havde sat sin underskrift på papirerne i går, var Steve - bloggeren bag Saabsunited.
Ifølge det britiske site Autocar har Saabsunited-bloggen været en konstant kilde til insiderviden om forhandlingerne omkring SAABs fremtid, og det er fra denne blog, at fans verden over er blevet organiseret i støtte-demonstrationer til fordel for det dødsdømte bilmærke.
Spyker-direktør Muller har direkte sagt, at det var bloggens koncentrerede indsats og støtte fra loyale SAAB-fans, der gjorde den afgørende forskel i forsøget på at få GM til at droppe lukningen og i stedet sælge SAAB til Spyker.