Et meget velrenommeret nyhedsbureau har afsløret Googles næste store forrretningsområde: lavpris-telefoni.
Google har nemlig udviklet software, der kan genkende nøgleord i telefonsamtaler. Dermed kan selskabet tilbyde billig, reklamefinansieret telefoni, hvor en computerstemme bidrager til samtalen som en næsten naturlig tredjepart, der har ekstra informationer om det, der tales om.
Det nyskabende i Googles telekoncept er, at samtalerne kan finansieres med reklamer, som har en helt uhørt grad af relevans i forhold til modtagerne.
Googles adword-system er udbygget, så det foreslår produkter og service-ydelser, der har relevans til de emner, der tales om i telefonsamtalen.
Foreløbige tests har vist, at det fungerer overraskende godt, og endda kan være en hjælp for mange telebrugere – for eksempel venneparret, der diskuterer, hvor de skal tage ud og spise.
I enkelte tilfælde har den nye Google-tjeneste dog vist sig problematisk: Ved alarmopkald kan den tredje stemme, der foreslår produkter og serviceydelser, i visse situationer være problematisk, erkender Google, som dog lover at udbedre problemet i en kommende softwareopdatering.
Det meget velrenommerede nyhedsbureau, der står bag afsløringen, hedder The Onion. Normalt er der 100 procent sikkerhed for, at nyhederne fra netop dette nyhedsbureau er fuldstændigt usandfærdige.
New Google Phone Service Whispers Targeted Ads Directly Into Users' Ears