CIO Innovation Forum er en tænketank bestående af en lang række danske it-beslutningstagere, der forenede sig i 2006.
Gruppen er ikke tilfreds med de nuværende danske bestræbelser mod digital forvaltning.
»Det er et paradoks, at politikerne på den ene side anerkender informationsteknologi som en nøgleparameter for Danmark i relation til for eksempel globaliseringsudfordringerne, men på den anden side handler usammenhængende i forhold til denne erkendelse. Dermed bliver det svært at gå i faglig velfunderet dialog og tage reel hånd om udfordringerne,« skriver foreningen i en pressemeddelelse i dag.
Derfor har CIO Innovation Forum forsøgt at opstille konkrete forslag, der skal sætte regeringens, KL's og Danske Regioners digitaliseringsstrategi for 2007-2010 på skinner:
Der skal være en entydig retning og ansvar for moderniseringen af den offentlige sektor.
- Finansministeriet skal tage ansvar for udvikling af den offentlige sektors forretningsarkitektur samt optimering og digitalisering af de tilknyttede forretningsprocesser.
It-governancemodellen skal være klar, tydelig og operationel. Eksempel:
- En række fælles processer og services kan med fordel udvikles og drives centralt (eksempelvis fælles brugerstyring, sikkerhedsinfrastruktur, fælles (tilskuds)betalingsservice, opkrævningsservice mv.). Finansministeriet bør snarest melde ud, hvordan disse områder skal drives og udvikles fremover.
Skæve fordelinger mellem dem, der "høster" og dem der "sår", skal udlignes. Eksempel:
- Der etableres en langsigtet moderniseringspulje, der på baggrund af veldokumenterede business cases og klare resultatkontrakter kan medfinansiere infrastrukturelle projekter eller projekter med en skæv gevinstfordeling.
Borgerne skal i højest mulig grad anvende den digitale forvaltning. Eksempel:
- Et øget brug af straksafgørelser kræver lovgivningsmæssige ændringer, der bør foretages hurtigst muligt. Men forretningsmodeller skal også vurderes med innovative briller set fra borgerens ståsted.
De nye fælles portalers succes afhænger af deres anvendelsesgrad og reelle indhold. Eksempel:
- Den offentlige sektor skal blive bedre til at tænke nyt i forhold til anvendelse af ny teknologi. Eksempelvis rummer web 2.0 muligheder og live interaktiv billedkommunikation, der kan bidrage til at menneskeliggøre digitaliseringen.
En høj grad af digital tillid er forudsætningen for digitaliseringen. Eksempel:
- Som led i udviklingen af "min side" etableres en log, som giver borgerne adgang til en samlet oversigt over egne data med angivelse af, hvem der har haft adgang til disse.
Digitaliseringen skal ud til "varme hænder". Eksempel:
- Digitaliseringen skal i højere grad også omfatte alle de medarbejdere i den offentlige sektor, som ikke bedriver administrationsopgaver ("varme hænder"). Det vil kræve supplerende strategier, som tager et radikalt andet udgangspunkt, hvis det for alvor skal lykkes.