De færreste vil kunne undgå at trække på smilebåndet ved synet af unge Ulf Pilgaards hårdtpumpede Dronning Margrethe-parodi, hvor svarerne på pressens spørgsmål ved majestætens halvtredsårs fødselsdag falder med absolut hensynsløs ærlighed.
Klippet stammer fra satire-serien »Den gode, den onde, og den virkeli' sjove«, som henregnes i kategorien »gammelt guld« i DRs omfangsrige arkiver, og er et af i alt 1000 klip, som DR gerne vil have seerne til at kigge på - og klikke på.
For at finde frem til de udsendelser, der først skal digitaliseres og gøres offentligt tilgængelige, har statsradiofonien nemlig lanceret konkurrence-sitet dr.dk/bonanza, hvor man fra i dag kam være med til at stemme om prioriteringerne.
De 100 klip, der skal stemmes om, spænder fra underholdning og satire over børneprogrammer til nyheder og historie.
De 10 programmer, der vinder afstemningen i hver af de 10 kategorirunder, bliver lagt ud på nettet i fuld længde.
»Bonanza kan ses som en slags startskud eller virtuelt første spadestik i den lange arbejdsproces med at digitalisere alt DRs indhold i arkiverne - og danskerne skal selvfølgelig have lov at vælge først,« siger DRs mediedirektør, Lars Grarup.
De 10 kategorier er underholdning, børn, musik, unge & satire, drama, dokumentar, portrætter, danske begivenheder (f.eks. nyhedsindslag om Blekingegade-banden), Danmarkshistorier (det store overblik, f.eks. Erik Kjersgaards historiske serier eller Paul Hammerichs Danmarkskrønike) samt klassiske 'DR-øjeblikke'.
ComON var med til pressemødet, da DR præsenterede arkivåbningen i 2007. [video 274]Se videoen her[/video].