Nu skal brugerne af Skype vænne sig til reklamebannere i programmet. Det fortæller Skype i sin blog. Indtil videre kommer der kun reklamebannere i USA, Storbritannien og Tyskland. Det ser altså ud til, at danske brugere fortsat kan benytte en reklamefri version af Skype. Men det er nok kun et spørgsmål om tid, før der også kommer reklamebannere til danske Skype-brugere.
Skype fortæller at man har testet det nye bannersystem i de sidste par måneder. Banneret kommer til at stå i toppen af Skype Home-fanebladet. Reklamerne bliver ikke vist hele tiden – den foreløbige plan er at vise ét banner om dagen. Blandt de første annoncekunder er Groupon, Universal Pictures og Visa.
Samtidig lover Skype at annoncerne ikke vil påvirke brugeroplevelsen. Der kommer ingen irriterende pop-up-vinduer eller reklamer der dukker op midt i Skype-samtaler.
Skype vil bruge informationer om brugerens geografiske placering, køn og alder til at målrette annoncerne, men lover at man fortsat vil værne om brugerens private oplysninger.
Den enkelte bruger kan selv vælge at blokere, at oplysninger om lokation, alder og køn skal deles med annoncører. Det sker under Indstillinger og Privatliv i menuen Funktioner.
Skype har omkring 145 millioner brugere, men de fleste bruger kun programmet til at ringe gratis. Firmaet har netop indgået et strategisk samarbejde med Citrix Systems og forsøger nu at vinde et stærkere fodfæste på erhvervsmarkedet. Det sker blandt andet med nye funktioner til videomøder og gruppearbejde.