Selvgjort er velgjort.
Og det er faktisk blevet muligt at klare arbejdet selv på mange flere offentlige hjemmesider i år.
Faktisk tilbyder alle danske kommuner, at borgere og virksomheder kan hente blanketter online. Det viser tal fra Danmarks Statistik. Hos de statslige myndigheder er det muligt i 84 procent af tilfældende. En beskeden stigning fra sidste år.
Borgerne har også fået mulighed for at indsende oplysninger direkte fra hjemmesiden hos 91 procent af kommunerne i 2008. Tallet var 83 procent i 2007.
Muligheden for at se personlige data direkte fra kommunens administrative systemer kan nu klares hos 32 procent af kommunerne.
Ikke helt så hurtigt går det med at udvikle nye løsninger, hvor borgerne eller virksomhederne kan få en automatisk afgørelse med det samme. 31 procent af kommunerne tilbyder disse former for løsninger mod 29 procent i 2007. I staten tilbyder nu 21 procent af myndighederne det mod 18 procent i 2007.
Videnskabsminister Helge Sander glæder sig over udvikligen.
"Vi må samtidig konstatere, at det især er kommunerne, som har førertrøjen på, når det gælder udvikling af nye digitale løsninger. De statslige myndigheder ligger stort set på samme niveau som sidste år. Så der er absolut plads til forbedringer på denne front, ligesom vi skal fastholde fokus på kvaliteten og brugervenligheden i løsningerne" siger videnskabsminister Helge Sander.