Der var engang en bekymret mand. Han var chef for en velfungerende IT-afdeling, og havde i mange år været en vigtig rådgiver for topledelsen. Han havde altid fulgt med tiden og holdt sin viden vedlige. Derfor havde han også anbefalet, at virksomheden skulle indføre et stort rammesystem, som styrer alle de vigtige informationer.
Men IT-chefen var blevet bekymret. For selvom hans medarbejdere var både dygtige og serviceorienterede, havde de ikke ret meget erfaring med rammesystemer. Virksomheden havde allerede flere kontorer med fremmede konsulenter, der designede på livet løs, mens de "gamle" IT-medarbejdere havde travlt med at vedligeholde de gamle systemer, der ikke skulle opleve årtusindeskiftet.
Der ville selvfølgelig også blive behov for vedligeholdelse af det nye system. Men det ville kræve en anden ekspertise, end den som IT-afdelingen var vant til at levere. Det ville blive mere vigtigt at kende virksomhedens arbejdsgange og økonomiske sammenhænge. De gamle tekniske eksperter ville falde i kurs.
Derfor var IT-chefen bekymret for, at hans medarbejdere ville forlade ham. Han forestillede sig, at IT-afdelingen, der før summede af liv, ville blive forvandlet til et administrationskontor for udlicitering. Og han spekulerede på, hvor afdelingen ville blive placeret på virksomhedens fremtidige organisationstegning.
Men så fik han en god idé. Han sendte sine medarbejdere ud i virksomhedens andre afdelinger. De udstationerede medarbejdere hjalp brugerne med at udnytte IT-systemerne bedre, og samtidig fik de lært meget mere om hvad der foregik i virksomheden.
Hver onsdag var IT-medarbejderne samlet i deres "gamle" afdeling, hvor de havde travlt med at udveksle erfaringer om de problemstillinger, de havde mødt. Og synergien blomstrede, for de eksterne konsulenter fandt hurtigt ud af, at onsdagsmøderne var det helt rigtige sted at søge viden om de mange udokumenterede sammenhænge i virksomheden.
Da rammesystemet var klar til at blive sat i drift, tog de eksterne konsulenter hjem, for de gamle IT-medarbejdere vidste nu så meget om systemet og brugernes behov, at de selv kunne stå for den fremtidige udbygning. IT-afdelingen var blevet et videncenter for virksomheden - og IT-chefen var blevet glad igen.
Af Allan Bo Rasmussen, Fagrådet for Organisation og IT
Dansk Dataforening