For første gang har Teleankenævnet behandlet klager over mobilselskabet 3, og afgørelserne kan blive en guldgrube for de af selskabets kunder, der føler sig snydt, skriver Politiken. To kunder har fået regninger på henholdsvis 12.000 og 19.000 kroner refunderet, selvom de rent faktisk har ringet for dette beløb. Teleankenævnet mener nemlig, at teleselskabet har været for dårlig til at informere kunderne om sine priser.
En af kunderne brugte telefonen til at surfe på spanske hjemmesider og fik en regning på 12.733 kr. på bare en måned. Det koster 10 kr. pr. megabyte at bruge 3's datafunktion, men selskabet har også et abonnement med ubegrænset datatrafik for 799 kr. om måneden, og Teleankenævnet mener, at 3 ikke har gjort nok for at oplyse kunden om dette.
I en anden sag havde kunden tegnet netop dette abonnement, men brugt det i udlandet, hvor den frie adgang til at surfe ikke gælder. Regningen blev på 19.000 kr., men Teleankenævnet konstaterer, at 3 ikke har informeret i tilstrækkelig grad om, at den ubegrænsede trafik ikke gælder i udlandet.
I to andre sager har Teleankenævnet dømt til fordel for 3, mens seks sager er afsluttet med forlig.