Den danske softwareproducent iSpoc har meldt sig på banen med et nyt service management-værktøj, IHLP 2007, der skal hjælpe virksomheder med at kortlægge og trimme it-afdelingernes aktiviteter. Der er i øjeblikket stor fokus på optimering af it-afdelingers processer. ITIL, som er forkortelse for IT Infrastructure Library, vinder indpas i flere og flere organisationer i takt med, at man bliver stadig mere afhængig af veldrevne it-miljøer.
ITIL bygger bro mellem it-afdelingens ydelser og virksomhedens behov. Mange steder må man dog sande, at det kan være en særdeles vanskelig opgave at følge intentionerne om at optimere arbejdsgangene. Processerne flyder sammen og det er svært for organisationerne at allokere den nødvendige interne tid til at tøjle processerne.
Det danske værktøj skal gøre det overskueligt at forankre og værktøjsunderstøtte Service Desk funktionen med lige nøjagtig de it service management processer, der matcher den enkelte organisations behov og modenhed.
»Med IHLP 2007 undgår it-medarbejderne at blive bundet op af et stort og ressourcetungt værktøj, der er beregnet for flere processer, end organisationen er parat til at understøtte. Og gennem vores samarbejde med nogle af markedets førende proceskonsulenter, har vi samtidig sikret, at IHLP 2007 giver den nødvendige værktøjs-understøttelse af processerne. På den måde bliver det nemmere for den enkelte organisation at iværksætte it service management projekter og følge disse til dørs,« siger Casper Bøgeholdt Andersen, adm. direktør i iSpoc.
Han fortæller at iSpoc har lagt vægt på at skabe et så brugervenligt og fleksibelt værktøj som muligt. Blandt andet gør programmet brug af gennemgående farver og ikoner.