Facebook har besluttet sig for at gamble stort og sætte alt på ét bræt: Fremgang.
Verdens største sociale samlingssted med op mod 160 millioner aktive brugere vil udnytte finanskrisen til at blive endnu større end konkurrenterne, skriver Businessweek.
"Det er ikke nu teknologifirmaer skal skære ned. Det er tid til at presse speederen helt i bund," siger Peter Thiel, der er medlem af Facebooks bestyrelse og invester i virksomheden.
Men Facebook har endnu ikke fundet ud af, hvordan man skal tjene penge på, at være hele verdens forsamlingshus. Så derfor fokuserer de på at udvide medlemstallet, mens de finder på en original indtjeningside, præcis som Google i sin tid gjorde indtil virksomheden pludselig opfandt søge-annoncering.
For eksempel er Facebook ved blive oversat til eksotiske sprog som Xhosa, Tagalong og fransk canadisk.
"Vi har ikke tænkt os kun at være en spiller i 5-10 år. Vi har tænkt os at være her i mange år frem," siger Sheryl Sandberg, der er Facebooks chief operating officer. Hun kommer fra en tilsvarende stilling hos Google og bliver beskrevet som en hård chef.
Facebook fokuserer så meget på at udvide biksen, at stifter og administrerende direktør Mark Zuckerberg vægter vækst højere end indtjening. Derfor er målet for indtægt inden udgifterne er fratrukket, sat ned.
Peter Thiel siger, at likviditeten er negativ, men at der er penge nok til tre-fire år.
"Hvis vi stoppede med at fokusere på vækst, kunne vi tjene penge nu, men det giver ikke mening for os," siger han.
I modsætning til Facebook, så tjener MySpace penge på trods af færre brugere. Myspace håner Facebooks strategi udfra den præmis, at 85 procent af verdens online annoncering er koncentreret på fem markeder: USA, England, Frankrig, Japan og Tyskland og på de markeder er Myspace 30 procent større end alle andre. For eksempel klarer Facebook sig besynderligt dårligt på det tyske marked.
Derfor overvejer Facebook-bestyrelsen at opkøbe sociale netværkstjenester i lande som Tyskland, Brasilien, Indien og Japan.
Men Facebook aner endnu ikke, hvordan man tjener penge på alle brugerne. Annoncering på sociale netværk er relativt uprøvet, og kan blive opfattet som ekstremt anmassende.
Alligevel er annoncering en af de tre modeller, der arbejdes udfra. De to andre er at sælge virtuelle ting, som for eksempel de gaver brugerne kan give hinanden, og som sikrer Facebook en enkelt dollar. En anden model er at afkræve penge fra dem, der udvikler applikationer til Facebook. Men ingen af de tre modeller synes lige i øjet. Eller som Sheryl Sandberg sammnefatter det,
"Det er en ny industri, vi finder på noget".
Indtil da er speederen i bund.