En vækst på knapt 25 procent. Så meget voksede det digitale musiksalg på nettet fra 2007 til 2008. Det oplyser musikbranchens interesseorganisation IFPI i sin nyeste rapport.
Det digitale salg udgjorde sidste år lidt over en femtedel (21 procent) af pladeselskabernes samlede omsætning - en stigning fra 15 procent året før. Tallene for musikbranchens digitale slag omfatter både downloads, mobilomsætning, abonnementsindtægter og andre typer af salg fra annoncefinansierede tjenester og sociale netværk som for eksempel YouTube.
Det fysiske salg af cd-skiver gik som forventet kraftigt tilbage. Dermed er musikbranchens samlede omsætning også i negativ - den faldt med 8,3 procent til 18,4 milliarder dollars i 2008, oplyser IFPI.
Tilbagegangen for det fysiske salg skyldtes især et voldsomt fald i USA, der er verdens største musikmarked. Hvis man betragter pladebranchens globale omsætning uden USA, var salget i 2008 kun 3,9 procent mindre sammenlignet med 2007.
Ifølge rapporten The Recording Industry In Numbers 2009 er det danske marked nu det 20. største i verden. Takket være indtægterne fra TDC Play er det danske musikmarked det 17. største, når rækkefølgen alene måles på den digitale omsætning.