En af de ellers mest succesrige stor-forhandlere på det danske marked, EDB Gruppen, kom ud af første kvartal med et overskud efter skat på 1,27 millioner kroner. Det er markant ringere end i samme periode sidste år, hvor overskuddet lød på 9,38 millioner kroner.
Selskabets forventning om et forbedret beslutningsklima hos kunderne blev ikke indfriet.
Det slår igennem i nettoomsætningen, som gik ned fra 452,2 millioner kroner i fjor til 432,4 millioner kroner i år.
Virksomheden beskriver udviklingen som utilfredsstillende, men mener dog, at den har klaret sig bedre end de primære konkurrenter. Det fremhæves, at EDB Gruppens kerneområde, løsninger fra Microsoft Business Solutions (Navision), er præget af intensiv priskonkurrence.
EDB Gruppen satser alligevel på at vinde markedsandele her i andet halvår. Også selv om det skulle påvirke indtjeningen negativt på kort sigt, oplyses det. Derfor forventer selskabet at opnå et helårsoverskud før skat på nivaeu med de seneste to regnskabsår, det vil sige i niveauet 25-28 millioner kroner.