Danske Bank har netop indgået en kontrakt med Itc Infotech i Bangalore om etableringen af et nyt infocenter med 50 medarbejdere, og banken forventer, at endnu flere it-opgaver kan rykke til Indien i den kommende tid. Banken forudser, at det kan blive umuligt at finde det nødvendige antal it-folk i Danmark fremover, skriver Berlingske Tidende.
To nyindkøbte irske banker blev koblet på koncernens fælles it-system i påsken, hvor mere end 4.000 af koncernens medarbejdere var på arbejde for at gennemføre den store it-operation. Det lykkes uden problemer, men banken måtte hyre 350 eksterne konsulenter for at klare opgaven.
»For halvandet år siden, da vi startede det irske projekt, var arbejdsmarkedssituationen på it-området noget anderledes. Jeg tror ikke, at jeg i dag - under nogen omstændigheder - vil have mulighed for finde 350 eksterne medarbejdere. Ingen af de 350 konsulenter, vi har afleveret, er gået ud til arbejdsløshed. De er gået ud i job lige med det samme,« siger Peter Trier Schleidt, vicedirektør med ansvar for it i Danske Bank-koncernen, til Berlingske Tidende.
»Hvis det var en tilsvarende stor operation, og vi skulle ud og finde 350 ekstra medarbejdere, så kunne det være, at vi ville finde 100 i Danmark og de 250 i Indien,« tilføjer han.