Fredag åbner dørene til det nye medielaboratorium Experience Lab på Københavns Universitet. Her skal der forskes i menneskers brug af medier som internettet, film og tv. I laboratoriet kan forskerne observere og lave konkrete forsøg med testpersoners opfattelse af film og tv og med deres brug af computerspil og software.
Der er tale om et tværfagligt projekt, som skal belyse de forskningsmæssige muligheder i grænselandet mellem IT og humaniora.
»I laboratoriet kan man fx lave forsøg med menneske-maskine-interaktion i forhold til bl.a. bruger-grænseflader, forsøg med publikumsreaktioner på film og tv samt forsøg med skriveprocesser i forhold til, hvordan en person skaber og redigerer tekster. Ud over de forskningsmæssige gevinster ved forsøgene, har det stor undervisningsmæssig værdi, at de studerende nu i praksis kan opleve de metodiske muligheder og problemer, som man tidligere kun kunne diskutere i teorien,« siger lektor Georg Strøm.
I laboratoriet findes avanceret elektronisk udstyr til brugertest og der er mulighed for at optage personers handlinger og registrere og bearbejde observationer.
Samtidig med åbningen af medielaboratoriet lanceres en helt ny bacheloruddannelse med navnet Kommunikation og IT, der integrerer humanistiske og datalogiske kompetencer.