Et besøg på Politikens hjemmeside har i den sidste uges tid kunnet resultere i, at man blev præsenteret for en annonce, der helt overtager brugerens computerskærm i op til fem sekunder. Annoncen, der var for Carlsberg, er en ny type annonce, en såkaldt interstitial, som Politiken også fremover vil benytte.
Ifølge Politiken selv har annoncen sat rekord i antal klik. Normalt er det svært at få brugerne til at klikke på bannere, men i Carlsberg-tilfældet klikke hver femte bruger på annoncen.
- Grunden til den høje klikrate er selvfølgelig nyhedsfaktoren. Det er første gang, at Politiken har en sådan reklame. Samtidig vækker kampagnen i sig selv nysgerrighed; det er ikke oplagt, hvad reklamen handler om, siger Claes Toft Nielsen, internetchef på dagbladet Politiken i en artikel i avisen selv.
Han oplyser samtidig at interstatitialen er en test af det nye format. På kommende annoncer af samme type vil det fremgå, at det er en annonce, ligesom det vil være muligt at lukke for den.