Det er ikke nogen let opgave for forbrugerne at finde rundt i de mange mobilselskaber og deres forskellige tilbud - og det bliver ikke lettere af, at selskaberne er alt for ringe til at informere om priser, bindingsperioder og andre aftalevilkår.
Forbrugerstyrelsen og IT- og Telestyrelsen har netop offentliggjort en omfattende test af mobilselskabernes service over for forbrugerne og den viser, at intet af de 26 undersøgte selskaber kommer i nærheden af en topkarakter.
Halvdelen af de 26 selskaber i testen opnår resultater, der kan betegnes som middel, og de ti bedst placerede selskaber opnår kun 3½ ud af 5 mulige point.
»Vi ved for eksempel fra de årlige forbrugerundersøgelser, at markederne for telefoni er vanskelige at gennemskue. For første gang har vi med denne test fået en grundig, uvildig undersøgelse af mobilselskabernes service, og jeg er ikke imponeret. Det må selskaberne kunne gøre bedre nu, hvor de direkte kan se, hvor de scorer lavt,« siger direktør i Forbrugerstyrelsen, Louise Holck.
Blandt de selskaber som ligger i bund er Arto Mobil, FDE og PGOne med 2,5 point, men faktisk får PGOne den højeste karakter for at informere om bindingsperiode. Selskabet får til gengæld bundkarakter for sin mangelfulde information om priser og regninger.
Testresultaterne kan ses på Forbrugerstyrelsens hjemmeside www.forbrug.dk, hvor man kan få sorteret resultaterne efter sine egne krav til teleselskabet.