Det danske IT-firma WEB500 præsenterede i forrige uge sit produkt på en messe i Japan - et standardiseret system til opbygning af hjemmesider, der hverken kræver hjælp fra programmører eller konsulenter - og resultatet udeblev ikke: potentielle forhandlere fra Japan, USA, Fjernøsten og Europa står i kø, og tilbud om millioner af dollar i udenlandsk venturekapital er flydt ind fra bl.a. Israel og Japan, fortæller firmaet. Nu åbner WEB500 kontorer i Tokyo, New York og Fjernøsten - samtidig vokser virksomheden fra 8 medarbejdere til mindst 50.
For kun 9 måneder siden startede WEB500 udviklingen af systemet herhjemme. Bag WEB500 står 3 yngre gutter. Sammen med adm. direktør, Kenneth Hallingskov, 34 startede Rasmus W. Andersen, 27 og Kim Andersen, 26, udviklingen af standardsystemet - og efter ni måneders arbejde på et lille kontor i Symbion, stod det endelige produkt klar til salg i maj sidste år.
"Det revolutionerende ved dette system er jo, at det - ligesom fx officepakken - kan betjenes af alle virksomheder uden hjælp fra programmører og konsulenter. Forud for denne nye version, havde vi udviklet et standardprogram, hvor virksomhederne ikke var 100% selvhjulpne - professionel bistand var et must. Vi ville gøre det endnu nemmere at opbygge og vedligeholde home-pages - og det har vi nu realiseret med det ny WEB500-produkt - det kan betjenes af alle og kræver ikke bistand udefra", siger Kenneth Hallingskov.
Før udviklingen af standardsystemet drev de tre et helt almindeligt web-bureau, der opbyggede og vedligeholdt erhvervslivets hjemmesider.
"Men ved hver opbygning skulle vi starte forfra. Og det gav nok penge til branchen - men det var dyrt for brugerne. Vi besluttede, at udvikle et standardsystem, og for et år siden var vi så langt, at vi alle tre kvittede vores faste jobs for, med hjælp fra Symbion, at hellige os udviklingen. Selvfølgelig regnede vi med succes - men at det nu på verdensplan går så hurtigt - det havde vi ikke forudset," fastslår Kenneth Hallingskov.
Konkret er WEB500, i kølvandet på Japan-turen, blevet tilbud udenlandsk venturekapital i en størrelsesorden, de tre stort set selv kan bestemme.
"Foreløbig koncentrerer vi os om at være selektive på forhandlere world-wide. Hver eneste dag strømmer det ind med forespørgsler fra især Europa, USA og Fjernøsten. Dernæst opretter vi kontorer i Tokyo, New York og det fjerne østen - og udvider i takt med det staben af medarbejdere. Om et år er vi nok 100 - og selvom vi, dengang vi lagde budget for dette år, syntes vi satsede højt med et salgsbudget på 75 mill. kr., er jeg ikke i dag i tvivl om, at vi kommer til at sælge for det dobbelte", siger Kenneth Hallingskov, der sammen med de to andre, startede med låne penge hos en af Symbions bankforbindelser.