Søger man lidt på navnet på den nye konkurrent til Edbpriser.dk, kommer man hurtigt på sporet af en af dotcom-boblens lidt mere farverige - for ikke at sige fedtholdige - firmaer.
Evonax, som er navnet på den nye konkurrent til Edbpriser.dk, startede nemlig som noget helt andet end en prisdatabase.
Selskabet kom oprindeligt til verden som et barn af den fremadstormende århusianske internetmillionær Dennis R. Mortensen, der efter mange hurtige millioner endte sit eventyr med en personlig konkurs.
Tilbage i de glade dot-com-dage i 2000 havde han solgt sit webbureau Canvas Interactive for 60 millioner kroner til et finsk firma. Pengene brugte han på pizzaer – altså dot-com-pizzaer. Han stiftede firmaet Evonax, hvis forretningside var at sælge pizzaer over nettet.
Computerworld kunne i 2003 fortæller om sure og sultne danskere, der havde bestilt og betalt for pizzaer på Evonax, men aldrig fået så meget som en krumme. Fastfood-konceptet var nemlig ret hurtigt gået konkurs og pizza-oven slukket, mens siden på nettet med priser og bestillingsformularer stadigt kørte.
Den nye konkurrent til edbpriser.dk vil trods navnet hverken blande pizzaer eller pepperoni-pynt ind i handlen, når kunderne køber pc-grej og it-udstyr. At bagmanden har valgt det let odiøse navn til den nye prisbase er der dog en helt anden god forklaring på:
Evonax er et gammelt, velregistreret firma hvis domænerettigheder er helt og holdent på plads, forklarer Proshops Poul Thyregod, der står bag den nye prisbase.
”Jeg stødte på Dennis Mortensen, da Proshop kom ind som serverleverandør til Evonax, og holdt kontakten ved lige. Da de gik ned, overtog jeg resterne, og så har jeg haft firmanavnet liggende i skuffen i nogle år. Med det navn har vi alt det juridiske og rettighedsmæssige helt på plads for både dot-dk og dot-com-domænerne. Det er sjældent, man kan have den sikkerhed på forhånd med et nyt navn på nettet i dag,” siger Poul Thyregod.
Ud over at gardere sig mod, at domænehajer sætter tænderne i det nye firmanavn, har han dog med navnevalget også fremkaldt adskillige løftede øjenbryn.
Da ComON konfronterer Thyregod med, at navnet ”Evonax” ifølge en uvidenskabelig undersøgelse blandt fem it-journalister mere lyder som et medikament mod knoglemarvsbetingede nakkelidelser end som en kontant modspiller til ”Edbpriser.dk”, fejer han dog frejdigt kritikken af banen:
”Jamen et navn er jo bare, hvad man lægger i det af værdi. Og jeg tror ikke, der ligger noget badwill fra gamle dage knyttet til navnet. Og hvis der gør, forsvinder de historier, der har været om pizzafirmaet, jo efterhånden som der kommer nye ting om firmaet. Og vi satser da på, at der kommer meget nyt om det,” lyder det fra Proshop-direktøren.
I dag er der 12 forhandlere tilknyttet Evonax. Thyregod forventer, at 25 forhandlere er med i løbet af næste måned.