Omtrent lige mange fakturaer bliver indbetalt for sent - og en hel del forsvinder ud i det blå, når private virksomheder sender fakturaer til det offentlige.
Det viser en undersøgelse fortaget af Dansk Byggeri.
Jørn Jensen, projektchef i Dansk Byggeri, fortæller i Erhvervsbladet, at 69 procent af virksomhederne oplever, at de offentlige myndigheder ikke betaler til tiden. Hele 34 procent vælger at lade være med at rykke for betalingen først og fremmest fordi man oplever, at det ikke er besværet værd. Det belaster likviditeten i virksomhederne, påpeger Jørn Jensen.
Kravet om, at fakturaer fremsendt til offentlige myndigheder skal være elektroniske, trådte i kraft helt tilbage i februar 2005. Tros en god lang indkøringsperiode er der altså stadig problemer.
»Forholdene er givet vis ikke blevet værre end tidligere. Men myndighederne brugte netop argumentet om, at elektronisk faktura til offentlige myndigheder skulle gøre tingene mere effektive, og sikre, at fakturaen hurtigt og sikkert ville komme frem til den rette person. Sådan blev det altså ikke. Der er ikke blevet færre telefoniske og skriftlige rykkere. Og udfærdigelse af rentenotaer er ikke blevet reduceret. Tværtimod påstår myndighederne i 30 procent af tilfældene, at de aldrig har fået fakturaen og det pålægger jo virksomheden ekstra udgifter at følge op og sende en ny faktura,« fortæller Jørn Jensen.
Fejlen ligger altså hos det offentlige, mener Dansk Byggeri.
»Hvad værre er, så er begrundelsen i mere end halvdelen af de tilfælde, hvor fristen er overskredet, at der er sket interne fejl i den offentlige myndigheds administration. Det tyder på, at det heller ikke er blevet en administrativ lettelse for de offentlige myndigheder at modtage fakturaer elektronisk,« siger Jørn Jensen.