Ingen forbedringer efter E-faktura

Det offentlige er ikke blevet en bedre betaler efter at fakturaerne er blevet elektroniske.

Omtrent lige mange fakturaer bliver indbetalt for sent - og en hel del forsvinder ud i det blå, når private virksomheder sender fakturaer til det offentlige.

Det viser en undersøgelse fortaget af Dansk Byggeri.

Jørn Jensen, projektchef i Dansk Byggeri, fortæller i Erhvervsbladet, at 69 procent af virksomhederne oplever, at de offentlige myndigheder ikke betaler til tiden. Hele 34 procent vælger at lade være med at rykke for betalingen først og fremmest fordi man oplever, at det ikke er besværet værd. Det belaster likviditeten i virksomhederne, påpeger Jørn Jensen.

Kravet om, at fakturaer fremsendt til offentlige myndigheder skal være elektroniske, trådte i kraft helt tilbage i februar 2005. Tros en god lang indkøringsperiode er der altså stadig problemer.

»Forholdene er givet vis ikke blevet værre end tidligere. Men myndighederne brugte netop argumentet om, at elektronisk faktura til offentlige myndigheder skulle gøre tingene mere effektive, og sikre, at fakturaen hurtigt og sikkert ville komme frem til den rette person. Sådan blev det altså ikke. Der er ikke blevet færre telefoniske og skriftlige rykkere. Og udfærdigelse af rentenotaer er ikke blevet reduceret. Tværtimod påstår myndighederne i 30 procent af tilfældene, at de aldrig har fået fakturaen og det pålægger jo virksomheden ekstra udgifter at følge op og sende en ny faktura,« fortæller Jørn Jensen.

Fejlen ligger altså hos det offentlige, mener Dansk Byggeri.

»Hvad værre er, så er begrundelsen i mere end halvdelen af de tilfælde, hvor fristen er overskredet, at der er sket interne fejl i den offentlige myndigheds administration. Det tyder på, at det heller ikke er blevet en administrativ lettelse for de offentlige myndigheder at modtage fakturaer elektronisk,« siger Jørn Jensen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere