Google har blæst til frontalangreb på Facebook og Twitter med en helt ny tjeneste, Google Buzz, som blev afsløret tirsdag aften dansk tid på et pressemøde i Mountain View i Californien. Buzz kombinerer Googles egen postsystem Gmail med statusopdateringer og muligheden for at dele links, billeder og video med sine venner.
Buzz dukker op som et ekstra faneblad i Gmail, hvor du kan se, hvad kontakterne foretager sig på nettet. Den nye funktion sørger for at du automatisk kan følge de brugere, som du chatter og mailer oftest sammen med, og de kan omvendt følge dig. Google kalder dette for Auto-Following. Du kan sende korte beskeder og abonnere på nyheder fra forskellige kilder som Twitter og Flickr.
Der er også direkte integration med videoplatformen Youtube og billedportalen Picasa, så man kan afspille videoer og se billeder direkte i Buzz. Når du tilføjer et link til Buzz, sørger Google for at hente alle de billeder der ligger på den pågældende side – en lignende funktion kendes fra Facebook.
Brugeren kan selv vælge, om informationerne skal være offentligt tilgængelige eller kun deles med udvalgte grupper. Hvis informationerne er offentlige, lander de direkte i Google-profilen og bliver medtaget i Googles realtids-søgning.
Ligesom på Facebook kan brugerne tilføje kommentarer til nyheder og andet indhold, som så dukker op med det samme på den pågældende profilside. Og ligesom på Twitter kan man sende beskeder direkte til en bestemt person ved at skrive @brugernavn.
Der er også en mobil version af Buzz, hvor de enkelte indlæg knyttes til GPS-koordinater fra telefonen. Buzz er integreret i den mobile version af Google.com og der er samtidig en ny version af Google Maps til Android, Symbian og Windows Mobile, hvor man kan se Buzz-kommentarer som små talebobler der hænger over det pågældende sted.
Google arbejder også på en betalingsversion af Buzz til professionelle brugere, som f.eks. skal gøre det lettere at dele statusopdateringer med kollegerne uden at skulle bruge sociale netværk som Facebook.
De korte, hurtige statusopdateringer spiller efterhånden en meget stor rolle på nettet. På Facebook er statusopdateringer en helt central funktion, som bliver flittigt brugt af de efterhånden 400 millioner brugere.
På Twitter handler det udelukkende om korte beskeder, og denne tjeneste har mellem 25 og 30 millioner brugere - væksten har været enorm i det sidste år. Googles mailtjeneste har til sammenligning omkring 150 millioner brugere.
Google integrerer allerede Twitter-beskeder i sine søgeresultater, hvor informationerne ofte er langt mere aktuelle end det, der kan findes på websider. Det kunne man f.eks. opleve under jordskælvet på Haiti. Denne form for realtids-søgning ventes at få stor betydning fremover.
Den meget omtalte Google Wave tjeneste, som bliver betatestet i øjeblikket, spillede stort set ingen rolle under tirsdagens pressemøde. Google ville kun sige, at man har brugt et par ideer fra Wave i Google Mail.
Google har gjort meget for at bygge sin tjeneste på åbne standarder og åbne den op, så den kan kommunikere med andre sociale netværk, men der er begrænsninger. Facebook Connect understøttes ikke, og det er kun muligt at modtage, men ikke sende beskeder til Twitter.