Da Metallica omkring årtusindskiftet lagde sag an mod Napster, skabte det vrede blandt en stor gruppe fans, der ikke kunne forstå, at de velbjergede rockstjerne skulle indkassere endnu flere penge.
Nu risikerer gruppen påny at gøre sig upopulær blandt fans på grund af kombinationen: internet og musik.
Denne gang er det en gruppe skribenter, der har fået Metallicas vrede at føle. I kølvandet på en lytte-seance, hvor flere medier var inviteret til at høre Metallicas kommende plade, har en række bloggere skrevet omtaler af musikken. Det passer ikke musikerne. I hvert fald er bloggerne blevet bedt om at fjerne indlægene af Metallicas agenter.
En af bloggerne undrer sig specielt over den voldsomme reaktion, da han har givet musikken gode anbefalinger - og da det ikke fremgik, at mødet var hemmeligt.
Også etablerede magasiner som Kerrang! og Metal Hammer blev efterfølgende bedt om at fjerne omtaler af sessionen, hvilket de fleste sider har gjort. Ingen af omtalerne var i øvrigt negative.
Lars Ulrich udtalte ellers for nyligt, at gruppen - inspireret af Radiohead - var klar til at bruge internettet til at distribuere og markedsføre sin musik. Men meget tyder på, at gruppens pladeselskab stadig gerne vil styre markedsføringen med hård hånd.
Bloggerne hos The Quietus har godt nok fjernet omtalen men i stedet lagt denne tekst på hjemmesiden.