I løbet af foråret vil en gruppe eksperter fremlægge et katalog over it-trafikløsninger, der skal få området op i gear.
Motorvejsstyringssystemer
Styringen sker ved hjælp af variable tavler på portaler over vejene, som kan advare om kødannelser, ændre hastighedsgrænser, indføre overhalingsforbud og angive ændret anvendelse af kørespor.
- Kan reducere antallet af uheld med op til 30 procent.
- Udbredt mange steder i Europa.
Rampedosering
Et trafikstyringssystem, der styrer, at antallet af biler, der kører ned ad motorvejsramperne afpasses trafikmængden på motorvejen til gavn for en smidig afvikling af motorvejstrafikken.
- Uheld på motorvejen kan reduceres med op til 10 procent, og at den samlede rejsetid på det berørte vejnet kan reduceres med 5 procent.
- Udbredt i Holland.
Adaptiv signalstyring
Adaptive lyssignaler fungerer ved, at spoler i vejen registrerer trafikken frem mod et signalanlæg. Der foretages løbende en beregning af hvordan det enkelte signal skal skifte mellem retningerne og hvordan signalerne i nabokryds skal skifte i forhold til hinanden.
- Den kollektive trafik kan opnå besparelser på 30-50 procent., mens der for den øvrige trafik er tale om 15-30 procent.
- Meget udbredt i Norge.
Automatiske nødopkald
De såkaldte e-call ringer automatisk op ved trafikuheld.
- Vil i fremtiden kunne redde liv.
- Kendes allerede fra andre lande.
Kilde: Infrastrukturkommissionens rapport.
Tidshorisonter
Teknologier i brug på kort sigt (0-10 år)
- Automatisk parkering
- Stemmestyringsteknologier
- Delvis automatisering af f.eks. køkørsel i byer
- Systemer tilpasset ældre bilister
- Fodgængersensorer
- Omkostningsminimerende ruteberegning og
kørselsvejledning
- Elektronisk identifikation af køretøjer
- 360° sensorer på køretøjer
- eCall
Teknologier i brug på langt sigt (10-25 år)
- Intelligent farttilpasning
- Autopiloter
- Kompensationsmekanismer for menneskelige fejl
- Reduktion af træthedsrelaterede uheld på 50 pct.
- Samspil mellem infrastruktur/køretøjer
- Mere udbredt anvendelse af trafikledelse
Kilde: Infrastrukturkommisionens rapport.
11,5 milliarder kroner.
Så mange penge går tabt som følge af bilkøer ind mod København, viser en beregning fra Region Hovedstaden.
Men nu er der håb forude. I hvert fald kommer en gruppe under Vejdirektoratet med et oplæg om Intelligent Trafik Styring (ITS).
30 procent af bilkøerne kan skæres væk. Samtidig kan man reducere antallet af uheld med op til 10 procent, altså afhængigt af hvilke teknologier man satser på.
Det viser en rapport fra Infrastrukturkommissionen, der har kigget på erfaringer fra udlandet.
Hvad gruppens anbefalinger indeholder holdes tæt ind til kroppen.
Således lyder kommentaren fra gruppens daglige leder, Charlotte Vither:
"Jeg kan desværre ikke indvie dig i indholdet af strategien p.t.," siger hun.
Hun lover dog, at strategien kommer i løbet af forået.
Medlemmerne af gruppen kommer fra DTU Transport, Aalborg Universitetscenter, Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen, Trafikstyrelsen, ITS Danmark, Dansk Industri, Dansk Erhverv og FDM.
Klip i it-kørekortet
Det politiske fokus på trafik-it gennem årene har været så som så, hvis man skal tro oppositionen.
I år 2008 var oppositionen således offentligt ude og give den daværende trafikminister, Carina Christensen, et klip i it-kørekortet.
Hun afviste dog kritikken og forklarede, at arbejdet var sat i gang.
I januar 2009 blev der afsat 600 millioner kroner til området i perioden frem til 2014 i et fælles forlig.
Blandt andet blev der afsat fem millioner kroner til gruppen, som skal komme med sine anbefalinger i løbet af foråret 2011.