Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.
Lovgivning, tradition og god selvjustits har betydet, at dansksproget spam er et forholdsvist sjældent syn. Men ligesom anden forurening kender spam ikke til grænser og skal stoppes
ved kilden, mener FDIH.
spam
Danske indbokse bugner af tilbud om receptfri potenspiller, kontakt til selskabshungrende ungpiger og fordelagtige forretningsmuligheder i Nigeria.
Men de uinviterede reklame-e-mails stammer kun sjældent fra danske virksomheder, for herhjemme nyder spammere cirka samme agtelse som dyremishandlere og dørsælgere. Og i lighed med de to sidstnævnte forbryder spammere sig mod dansk lovgivning, der har en stærk tradition for forbrugerbeskyttelse.
Det danske spam-forbud blev i 2000 udmøntet i Markedsføringslovens
paragraf 6a, som gør det ulovligt at sende markedsføringsmateriale via
e-mail til såvel private som virksomheder, der ikke på forhånd har givet afsenderen tilladelse.
For nylig blev firmaet Fonn Danmark dømt for spam mod andre virksomheder i Sø- og Handelsretten, og Forbrugerombudsmanden forbereder flere sager, blandt andet mod televirksomheden Debitel. Alligevel forventer Gert Birnbacher, formand i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) ikke, at sagerne vil ændre ret meget på spam-billedet i Danmark.
Spam kender ingen grænser
- De danske virksomheder har langt hen ad vejen forstået det her og udviser stor ansvarlighed. Men spam kan sammenlignes direkte med anden forurening, som heller ikke respekterer grænser, og derfor skal det stoppes ved kilden, siger Gert Birnbacher.
Gert Birnbacher håber, at et øget internationalt samarbejde og flere amerikanske retssager kan få bugt med en del af spam-strømmen, men tror ellers, at netbrugerne til sidst selv vil gøre op med spammerne.
- Jeg vil ikke opfordre til selvtægt, men hvis hackerne begyndte at interessere sig for det her, så ville de være mere effektive end alverdens lovgivning, siger formanden, idet han sletter en netop ankommet spam-mail med tilbud om et produkt til forstørrelse af dele af den mandlige anatomi fra sin egen indboks.
Nye facetter dukker dog stadig op i spam-debatten. Senest har nye EU-regler gjort det muligt for forretninger at sende uopfordrede SMS-beskeder til registerede kunder, hvis de ikke specifikt har frabedt sig det.
Billedtekst:
- De danske virksomheder har langt hen ad vejen forstået det her og udviser stor ansvarlighed, siger Gert Birnbacher, formand i Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH).
Foto: Torben Klint