Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.
Steve Jobs var på charmeoffensiv i musikbranchen før lanceringen af Apples nye musiktjeneste, som har mødt hidtil uset opbakning fra pladeselskaberne. En Windows-version skal overbevise pc-brugerne, men her vil Apple uden tvivl få konkurrence.
DOWNLOAD
Fire sange i sekundet blev i de første 18 åbningstimer downloadet fra Apples nye digitale musiktjeneste, iTunes Music Service.
Selv om Apples tiltag langt fra er det første forsøg på at etablere lovlig, rentabel og sikker digital musikdistribution, og selv om publikum endnu er begrænset til amerikanske Mac-entusiaster, er tjenesten blevet meget positivt modtaget blandt både analytikere og folk i musikindustrien.
- Apples service har potentialet til at gøre for online-musikdistribution, hvad Sonys Walkman gjorde for kassettebånd, lyder det fra Hilary Rosen, administrerende direktør for den amerikanske musikindustrisammenslutning, Recording Industry Association of America.
Hun roser Apple-chefen Steve Jobs' personlige indsats for at samle de store pladeselskaber i accept af iTunes-modellen, som ikke kræver abonnement, og som giver vide rammer for kopiering til cd og andre afspillere, i Apples univers først og fremmest iPod. Modstanden mod kopiering til cd har været et stridspunkt i etableringen af lovlige download-tjenester til musik.
- Apples succes har vist, at den rigtige måde at konkurrere med gratis fildelingstjenester (som Napster, red.) er at slække på restriktionerne for, hvad forbrugerne må gøre med musikken, siger Dan Hart, som repræsenterer fire store musikdetailkæder i USA.
Prisen på et musiknummer er 99 cents (cirka 6,50 kroner), og iTunes Music Service åbnede med 200.000 numre fra anerkendte kunstnere på fem af de største internationale pladeselskaber.
Kontrol med brugerne
Apples succes på et område, hvor både pladeselskaber og en horde af dotcom-selskaber har forsøgt sig, skyldes ikke mindst, at Apple sidder på alle led i værdikæden fra pladeselskab til lytter via hardware, netværk og kundekartotek. Dermed er der bedre sikkerhedsmæssig snor i materialet, og pladeselskaberne kan til gengæld få værdifuld information om musikkøberne, som for at kunne handle i butikken skal være registrerede iTunes-medlemmer. Medlemskabet følger med købet af en Apple-computer.
- Pladeselskaberne har også tjenester, men ikke linket til brugerne, som vi har. Alle Apple-brugere har et program (iTunes, red.), som automatisk går online, når du åbner det, siger Caspar Niel fra Apple Computer i Danmark.
Europæiske forhandlinger
Men succesen skyldes sandsynligvis også god timing fra Apples side: De store pladeselskaber er efter års tøven begyndt at tage nettet seriøst som distributionskanal. Senest har EMI offentliggjort en strategi, hvorved 140.000 sange fra selskabets katalog skal distribueres via udvalgte samarbejdspartnere inden for digital distribution.
Der forhandles i øjeblikket med de europæiske afdelinger af de store pladeselskaber, som Apple har aftaler med i USA. Men forskellige rettighedsproblematikker betyder, at Casper Niel ikke tør sætte dato på en eventuel dansk version af iTunes Music Service.
Nicheforetagende
Men uden pc-brugerne vil Apples musiknetværk forblive et smalt nicheforetagende. Derfor arbejder Apple på højtryk på en Windows-version af programmet, som sandsynligvis vil kunne hentes gratis på nettet.
Forrester Research forventer dog, at Apple vil få kamp til stregen fra Microsoft, som, analytikerne forventer, vil kopiere Apples model med billige downloads uden abonnementskrav til Windows Media.
Blandt virksomhedsanalytikere har der i nogen tid verseret et rygte om, at Apple har et opkøb af pladeselskabet Universal Music i kikkerten, men Apple vil ikke bekræfte det.
Caspar Niel påpeger dog, at musik er et område, der satses kraftigt på - derom vidner Apples opkøb sidste år af selskabet Emagic, som laver software til musikproduktion.