Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. februar 2003.
En aftale med Groupcare er første skud til en øget satsning på betaling for web-tjenester for Eniro, der driver de skandinaviske SOL-portaler.
PARTNERSKAB
De skandinaviske webbrugere skal lære at betale for indhold via gode tjenester.
Det er baggrunden for, at Eniro, som blandt andet driver SOL-portalerne i Danmark, Finland, Sverige og Norge, har indgået en aftale, som nu integrerer den populære Groupcare-portal i SOL.dk og introducerer tjenesten til SOL-brugere i Finland.
Hvis lanceringen er en succes, vil tjenesten blive rullet ud i på resten af de skandinaviske SOL-portaler. Portalerne har tilsammen op mod otte millioner unikke brugere om måneden.
- SOL vil gerne udvide med gode community-rettede services, og her er Groupcare jo et skoleeksempel, siger Peter Friis, portal-chef på SOL.dk. Han påpeger, at det har afgørende betydning, at Groupcare, der har 17.000 betalende brugere, har succes med brugerbetaling.
Satser i år
- Vi har været afventende med brugerbetalingerne, men det bliver i år, vi virkelig satser på dem, siger online direktør i Eniro Danmark A/S, Thomas Gudbjerg.
Groupcare skal være en hovedmotor i den satsning. Men det er ikke sikkert, at man vil benytte Groupcares hidtidige VIP-model, hvor kun betalende er sikret adgang, mens gratister må vente på serverkapacitet, når man ruller tjenesten ud i de øvrige nordiske lande.
Eksempelvis overvejer SOL at kræve betaling for ekstrafunktioner på Groupcare, mens grundydelsen forbliver gratis.