Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. februar 2003.
Med alt at vinde og intet at miste begyndte Groupcare at tage penge for sit hidtil gratis web-kommunikationsværktøj. Nu giver betalende brugere en pæn del af omsætningen, og en spritny aftale med SOL betyder lancering i Finland.
WEB-SERVICE
Det skete i slutningen af de glade dotcom-dage, at en iværksættervirksomhed så skriften på væggen og opgav at tjene penge på at forære sit web-værktøj til kommunikation og videndeling væk til alverden på en reklamefinansieret portal.
I stedet blev fokus sat skarpt på erhvervslivet, og Groupcare, som virksomheden hedder, videreudviklede softwaren og begyndte at sælge den som extranet-løsninger til virksomheder og organisationer.
Portalen fik lov at leve stilfærdigt videre som et udvidet visitkort for Groupcare, som i mellemtiden lavede opgaver for eksempelvis General Motors og Danmarks Radio.
Vaskeægte succes
To år senere er Groupcare.dk-portalen blevet en vaskeægte dotcom-succes på en strategi, som de fleste andre knækkede halsen på: At konvertere gratisbrugere til betalende kunder.
Satsningen kom, fordi portalen pludselig fik en stærkt øget popularitet.
Over kort tid voksede antallet af registrerede brugere til 200.000, hvilket betød enorme driftsomkostninger for Groupcare. Faktisk valgte ledelsen på et tidspunkt helt at lukke den populære engelsksprogede del af webstedet og bede brugerne holde sig væk, fordi serverne var rødglødende af belastning.
Det blev nødvendigt at afgøre portalens videre skæbne.
- Vi havde valget mellem at lukke den eller tilføje ressourcer, for i efteråret 2001 kom der efterhånden 600 til 700 nye brugere til dagligt. Og da vi ikke var afhængige af portalen for indtægter, valgte vi at se, om en betalingsmodel kunne holde, siger Esben Elmøe, medstifter og administrerende direktør i Groupcare.
Brugerne fik tilbudt en VIP-konto for 50 kroner per halvår, og tre måneder senere generer 17.000 betalende brugere på portalen næsten 10 procent af virksomhedens omsætning.
Gratisterne, som stadig udgør langt hovedparten af de nu 230.000 brugere, er henvist til at få adgang til serverne, hvis VIP-brugerne levner kapacitet - og det gør de sjældent, hvis man logger ind midt på dagen.
Satsningen på betalingsydelser har nu også givet sig udslag i en samarbejdsaftale med Eniro, der driver SOL-portalerne.
Hvis integrationen på det danske og den finske del af SOL-universet er en succes, bliver Norge og Sverige næste satsningsområde.
Fornemmelse af deja vu
Tilbage står Esben Elmøe med en vis fornemmelse af deja vu.
- Aftalen giver nogle helt andre fremtidsperspektiver. Faktisk kan man sige, at vi har støvet de ældgamle, oprindelige forretningsplaner af igen. Vi opretter en portalafdeling, som kun skal koncentrere sig om det område, og vi forventer, at portalen i løbet af 24 måneder skal udgøre 25 procent af vores omsætning, siger han.
Boks:
Hæder og ære
Det er næsten historien om - hvis ikke den grimme - så den glemte ælling, der blev til en smuk svane.
Groupcare-portalen overlevede dotcomæraen i al stilfærdighed, men fik pludselig både rigdom og berømmelse: Det første i form af betalende brugere og en ny stor samarbejdsaftale med SOL; det sidste i form af E-handelsprisens Specialpris, som blev uddelt tidligere på måneden.
- De får den for lang og tro tjeneste og for at overleve dotcom-eraen med et netbaseret produkt. Det har dokumenteret succes hos brugerne som et intranet for dem, som ikke har, siger "overdommer" for prisen Henrik Egede, som til daglig er kommunikationschef i IT-brancheforeningen.
Billedtekst:
Hvis jeg havde fået 10 millioner kroner i 1999, var Groupcare død i dag, siger direktør og medstifter Esben Elmøe, som i bagklogskabens lys er glad for, at dotcom-investorerne ikke kastede sig over hans web-værktøj. I stedet udviklede han en softwareforretning, og har nu fået forsinket dotcom-succes med sin web-service.
Foto: Torben Klint