Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. august 2002.
Aviser over hele verden - fra Vejle Amts Folkeblad til USA TODAY - bruger CCI Europes redigeringssoftware, CCI NewsDesk.
The New York Times, The Economist, De Telegraaf og Jyllands-Posten er blot nogle af de aviser, der har investeret i redigeringssystemer, som er udviklet af århusianske CCI Europe. Firmaet er en del af den århusianske Stibo-koncern, og er med sine 400 medarbejdere en af Danmarks største softwareudviklere. CCI Europe er en af de førende aktører på det internationale marked for avisredigeringssystemer. De store konkurrencer er Unisys og Digtial Technology International (DTI).
Aviser verden over investerer i CCI Europes redaktionelle IT-løsning CCI NewsDesk. Systemet skal sikre, at aviserne får det fulde udbytte af deres journalistiske ressourcer, både hvad angår medarbejdere, indhold og systemadministration. Senest indgik CCI Europe i starten af august en kontrakt med USA's næststørste avisudgiver Knight Ridder til flere hundrede millioner kroner.
- Det går godt med salget af vores redaktionelle systemer i øjeblikket. Efter aftalen med Knight Ridder er vores markedsandel i USA for store aviser vokset til 40 procent, siger Vilhelm Hvid, administrerende koncerndirektør for Stibo A/S.
Fremtidens nyhedsredaktion
CCI Europe arbejder i øjeblikket på et ambitiøst content management-system, som de selv håber på, vil sætte en ny dagsorden på fremtidens nyhedsredaktioner.
Det nye system hedder CCI NewsGate og blev præsenteret på den amerikanske IT-messe NEXPO 2002 tidligere på året.
- Systemet blev modtaget meget positivt af både avisindustrien og fagpressen. De opfatter det som nyskabende for fremtidens nyhedsredaktion, siger Torben Juul, marketingchef hos CCI Marketing.
Det nye system er ikke begrænset til aviser, men kan bruges af alle medier, såvel skrevne som elektroniske. Skillelinierne mellem trykte og elektroniske medier brydes i øjeblikket ned. Derfor må medierne tilpasse sig fremtidens tværmediale virkelighed.
- Nyhedsindustrien er i stadig forandring. Nye metoder, rutiner og værktøjer er påkrævet, hvis aviserne også fremover skal være konkurrencedygtige. Fremtidens nyhedsredaktion skal være fleksibel, visionær og innovativ, hvilket stiller helt nye krav til de IT-systemer, der skal understøtte arbejdsgangen, siger Torben Juul.
Det bakkes op af John Palmisane fra USA TODAY, der er med i udviklingen af CCI NewsGate:
- Vi skal forblive stærke i vores trykte udgave, derfor må vi tilpasse vores indhold, så vi både når nuværende og nye kunder, uanset hvor de er, og uanset hvilket medie de er mest fortrolige med, siger han.
Før den tekniske udvikling af systemet blev sat i gang, lavede CCI Europe over 250 interviews med ansatte på 50 nyhedsredaktioner verden over, for at få deres forventninger og ønsker integreret i den redaktionelle IT-løsning.
Systemet bliver i øjeblikket videreudviklet i samarbejde med USA TODAY og norske Aftenposten.
På messen i USA præsenterede CCI Europe de besøgende for en prototype af CCI Newsgate. De kommende år skal bruges til at udvikle, markedsføre, sælge og implementere det nye system.
Danske succeser og fiaskoer
CCI Europe er ikke ene om at producere avissystemer i Danmark. Firmaet SAXoTECH har med systemet SAXoPRESS flere mindre danske aviser og tidsskrifter som kunder, deriblandt Århus Stiftstidende, Nordjyske Stiftstidende og Ingenøren. De er dog ikke direkte konkurrenter til CCI Europe, da CCI NewsDesk er målrettet store aviser, hvorimod SAXoPRESS primært er udviklet til mindre aviser og tidsskrifter.
I 1990'erne forsøgte Dansk Data Elektronik (DDE) at komme ind på verdensmarkedet for avissystemer med programmet Euromax. De fik blandt andet engelske The News som kunde. Men på trods af en ihærdig salgsindsats fik de aldrig den store succes. Tværtimod var satsningen på avissystemprojektet en af årsagerne til, at DDE endelig lukkede i 1997, efter at have tabt mere end 100 millioner kroner på Euromax.
Billedtekst:
Aviser over hele verden bruger redigeringssystemer fra århusianske CCI Europe.
Foto: Scanpix